| | | Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 19:37 | |
| | Dnes další díl na ČT2...:
Jen třicet minut po startu z peruánské Limy se v noci na 2. října 1996 zřítil do Tichého oceánu Boeing 757 společnosti Aeroperu. Let č. 603 měl namířeno do Santiga de Chile, šedesát jedna pasažérů a devět členů posádky tam ale nikdy nedorazilo. Boeing 757 patří k moderní generaci letdel řízených počítačem a piloti jsou zvyklí se na centrální datový systém plně spoléhat. Pár minut po startu zjistil kapitán letu č. 603, že přestaly fungovat všechny výškoměry a v zápětí na to i indikátory rychlosti. Piloti měli dojem, že se centrální počítač letadla zbláznil. Vydával řadu nelogických povelů a to vše provázela série výstražných signálů varujících před akutním nebezpečím. V temné noci a nad hladinou Pacifiku tak piloti nebyli schopni určit polohu, rychlost a výšku letu ani vizuálně. Požádali proto o pomoc středisko letového provozu. To jim chybějící údaje dodalo. Ani dispečer, ani piloti však netušili, že jsou nesprávné. Počítač Boeingu 757 totiž na věž v Limě odesílal chybné informace. Tragická hra na "slepou bábu" musela proto skončit špatně. Havarovaný stroj byl později vyzdvižen z moře a pátrání došlo k šokujícímu výsledku. Katastrofu způsobila lepící páska za několik centů. Při čištění letounu se statické sondy, které dodávají počítačům informace o tlaku vzduchu, přelepují, aby se do nich nedostala voda. Před startem však letištní obsluha zapomněla pásku odstranit. Nevšiml si toho ani technický inspektor, ani kapitán letadla. Osud letu č. 603 byl takzpečetěn.
|
| |
|
| | | Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:00 | |
| | tak to prave skoncilo... muze mi to nejaky expert vysvetlit s tim odpovidacem? az doposud jsem si myslel, ze indikovana vyska je zavisla na tlaku=nastaveni vyskomeru a ze tato vyska nema nic spolecnyho s udaji z primarniho radaru - potvrdte mi, ze vyska letadla indikovana vyskomery je stejna vyska, ktera je odesilana transporderem...to je jedina vec co mi na tom vrta hlavou.. jinak s tou paskou je to pochopitelny...myslim dusledek...a priciny.. |
| |
|
| | | | Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:02 | |
| | Na primaru vysku nevidis vubec. A na sekundaru vyska zobrazovana u cile je dana prave tim, co vysila odpovidac. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:05 | |
| | a odpovidac vysila vysku ktera je prave na altimeterech? |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:07 | |
| | ano. protoze odpovidac je v tom letadle. takze je zavisly na stejnem zdroji dat jako vyskomer. |
| |
|
| | | Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:07 | |
| | prijde mi to zatim po strance kvality (dabingu, ale i celkoveho vzezreni) zatim jako dosti nejslabsi ... |
| |
|
| | | | Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:15 | |
| | jako např. BLIZKOST TERENU?
|
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:22 | |
| | ja nevim .. tak celkove.. jeste jsem to nevidel cely, (koukam ze zaznamu s asi pul hodinovym spozdenim, driv jsem se k tv nedostal) .. takze si protentokrat odpustili nervydrasajici scenku o tom "ve snu ke me prisla dcera" ... ale nejak jsem nepobral ty animace radaru s tim "znazornenym" vysilanim.... a vubec ... je to cely takovy divny... chapu ze nejsme zrovna cilova skupina.. ale stejne je to takovy ... divny .) |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:40 | |
| | Jj, ty animace radaru rádoby znázorňující vysílání LLZ byly úžasný |
| |
|
| | | | Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:19 | |
| | bylo to dost slaby. to abych si kazdou technickou informaci prekladal do anglictiny, abych vedel o co jde a ty veliciny v metricky soustave, to me vzdycky dorazi, to uz totiz nestiham prepocitavat |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:22 | |
| | Uvědom si že 99% diváků ČT nemá tušení kolik je jeden feet nebo knot. Tak se na to dívejte trochu rozumně. Jako naučný film letecké školy by to samozřejmě neobstálo, ale tam to není určeno. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:27 | |
| | taky pravda. diky bohu za prostrihy na pristroje |
| |
|
| | | | Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:32 | |
| | Dabing je hroznej a bohuzel hrozne snizuje kvality tehle dokumentu. Vsechny sem videl nekolikrat uz davno na National Geographic a nekdy nestiham zasnout nad nekterymi preklady. Nejde jenom o odborny terminy a podobne (to se jeste da nejak pochopit), ale kolikrat vynechaji nebo zmeni dost podstatnou informaci. Nepamatuju si zrovna vsechny ty hrozivy priklady, akorat z dneska mi utkvela jeden nestastne nadabovanej moment, kdy vypraveli, ze cestujici uvnitr letadla neuveritelne trpeli, protoze nezemreli po narazu letadla na hladinu, ale utonuli uvezneni uvnitr trosek letadla. V dabingu byla veta: "Byla to strasna smrt, protoze cestujici po narazu na hladinu zustali nazivu" .... |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 22:31 | |
| | nepamatujes si jak v originalu popsali funkci GPWS? protoze v "dabing" verzi funkci (a princip ) GPWS popsali ponekud... sverazne... |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 22:36 | |
| | Jojo, taky sem na to koukal co ze to vypravej a nejak sem vubec nepochopil co chteli rict Jak to bylo v originale uz si ale bohuzel nepamatuju. Ale nejsem si vedom, ze by tam byly podobne krokolomny veci. |
| |
|
| | | Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:17 | |
| | přijde mi že kvalita toho pořadu se dost zhoršuje. hlavně dabing (V2 = jdemem na to ), nebo to vysvětlení co je to ajeles |
| |
|
| | | | Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:21 | |
| | Lehce pripominam, ze ten porad je pro prumerneho divaka celostatni televize od 20h vecer... Na to ma pomerne slusnou uroven. |
| |
|
| | | Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:31 | |
| | mmch.. (stale nejsem u konce, takize mozna to na konci zminene a ev. vysvetlene je) - ma 757 radio vyskomer? |
| |
|
| | | | Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 21:49 | |
| | | |
|
| | | | | Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 22:17 | |
| | | |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 22:27 | |
| | | |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 22:29 | |
| | ja samozrejme predpokladal ze ho ma.. dodavam ze jsem to stale nedosledoval do konce (prace je prednejsi) .. ale co jsem sledoval tak nidke neni zminka o radio vyskomeru (ze by ho pouzili ci nepouzili jako referenci, zjevne fungoval kdyz fungovalo i GPWS)... ze se vlastne chovali jako by tam nebyl ... proto jsem se ptal .. (ale mozna je to zminene i nekde v casti kterou jsem jeste nevidel) |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 22:51 | |
| | No ono toho bylo trochu vic. Evidentne se dostali do extremniho stresu a stavu dezorientace. Zhorsila se kvalita rozhodovani a ... pak je GPWS, RA, stick shaker a vse ostatni na nic. Me spis zarazilo, ze jim nebylo divne, ze leti X minut na idle a drzi rychlost i hladinu. To by mohl byt takovy zaklad i pri absolutni neduvere v pristroje. Ale samozrejme ten stres, zvukovy a svetelny smog v noci, nesmyslne reference etc. Po bitve je kazdy general, ale troufam si tvrdit, ze zkusenejsi posadky takovou situaci zvladnou. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 23:11 | |
| | Mě zarazilo, že nebyli schopní poznat, jestli klesají, nebo stoupají. Neříkám ve fázi, kdy letadlo postupně a pomalu ztrácelo výšku, ale byly tam pasáže, kdy měl kapitán přitaženej knipl tak, že to evidentně museli cítit a přesto se hádali, jestli klesají, nebo stoupají... |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 23:28 | |
| | Bez vizuální reference (byla tma), s vědomím že ti přístroje lžou (a tedy i umělý horizont může ukazovat blbosti) a se zblbnutým rovnovážným ústrojím od různých sil co na tebe působí za letu díky neustálym změnám režimu se nedivím, že "necítili"... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 23:32 | |
| | Mno, s jedním nesouhlasim.. Umělej horizont přece není propojen s pitotkou..
Ale jinak uznávám, že toho stresu tam měli asi až nad hlavu a proto reagovali tak, jak reagovali.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 23:34 | |
| | ale oni zas nevedeli ze to je pitotkou ... v tom stavu v jakym meli to ero asi neverili uz nicemu... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 23:37 | |
| | Stejně mi to neni moc jasný. Tou páskou byl zalepen otvor snímání statického tlaku. To by ale přece rychloměr něco ukazovat musel. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 00:09 | |
| | Kdepak - rychloměr máš zapojený tak, že "odečítá" statický od dynamického tlaku ... takže i tam potřebuješ snímat statický.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 00:29 | |
| | No jasně, rozdíl dynamický - statický tlak. Když budu předpokládat absolutní těsnost okruhu statického tlaku při vystoupání do určité výšky může dojít k tomu, že dynamický tlak se vyrovná statickému tlaku ve výšce vzletu. Ale nemělo by přece dojít k tomu, že systém hlásí overspeed. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 10:48 | |
| | to by musela mat troposfera aspon 100km |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 10:39 | |
| | na pilota pocas letu vplyva mnoho iluzii, za ktore je zodpovedny tvoj vestibular - okulogravicka iluzia, okulogyralna iluzia, somatogravicka, somatogyralna a mnoho dalsich...castokrat sa stava, najma pri pristrojovom lietani ze aj napriek tomu, ze pristroje funguju tak, ako maju, ty im prestanes verit, lebo tvoje telo a vnemy vyhodnocuju celu situaciu inac..
hral si uz niekedy slepu babu, ktoru 10x zatocili dokola? |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 23:25 | |
| | ale jo .. ja to chapu .. nechci si hrat na generala po bitve.. jenom me proste prekvapuje ze tam o RA neni zadna zminka... takze minimalne jeden duelzity fakt IMHO zamlcuje ten dokument... vubec, divny.. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 23:21 | |
| | Chcem tiez reagovat na film a aj na prispevky,aj na spravny postreh Trageda ,ze nikde sa nehovorilo o radiovyskomere,co je dost podstatna diera v podavanych informaciach,a dost dolezity prvok na zachranu.No ale ide mi o to,ze tvorcom ide hlavne nejak zrozumitelne vysvetlit divakom co sa stalo a mne osobne sposob dabingu alebo chybicky v preklade nevadili lebo nezmenili podstatu udalosti.Hlavne ma ako byvaleho pilota zarazilo,ze pri pribudajucich zavadach na pristrojoch nepresli na pilotaz podla nahradnych pristrojov,co je presna formulacia z nasej vojenskej terminologie.Bud ten Boeing ziadne nahradne pristroje nema alebo to posadka nevedela.Ide o to,ze v pripade vysadenia rychlomeru sa da letiet podla nastavenia rezimu motoru a podla umeleho horizontu,ktory im fungoval,lebo nema spojitost s pitotkami.Pri vysadeni vyskomeru sa da zhruba letiet podla kabinoveho vyskomera alebo radiovyskomera.Kabinovy vypustam,lebo pitotky mali zalepene.Takze celkovy dojemproti ruskym masinam,ktore maju minimalne 2 a viac pitotiek a klasicke pristroje,myslim nahradne,podla ktorych sa da letiet aspon zakladne rezimy su zapadne masiny daleko vzadu co sa tyka bezpecnosti letu aspon podla tohoto pripadu.Inak v instrukciach naseho byvaleho vojenskeho letectva bolo,ze pri vysadeni letovych pristrojov tzn. ked prestala ukazovat rychlost,vyska ,vario islo jednoznacne o poruchu pitotiek a pilot mal moznost pouzit zaloznu pitotku,prejst na nahradne pristroje a podla dohovoru s riadiacim cakat na prilet masiny,s ktorou potom pojde vo dvojici na pristatie.Vyzeralo to,ze tamti piloti vobec nemali potuchy co to je riesenie zvlastnych pripadov za letu.Ale aj tak,museli to mat tazke a nech im je zem lahka. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 23:42 | |
| | Také si myslím,že ten moment kdy ucítili kontakt z hladinou (asi křídlem) musel být hrozný. Je jasné, že v tom zmatku Master alarmů museli být velmi ovlivněni všemi stresory a tedy naprosto nemohli správně vyhodnocovat stav a pravdivost letových údajů. Tato nehoda je oběť computerovému vývoji v letectví (vše je zapojeno do computeru).Kdyby se toto stalo na starším stroji, jistě by bylo možno lépe referenčně porovnávat údaje z nezávislých (záložních) přístrojů. V dnešní době "HUDů" je to prostě složitější. Ale hláška o blízkosti terénu je opravdu ta asi nejdůležitější a navíc je přeci na jiném detekčním principu, než zalepená pitotova trubice. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 23:44 | |
| | opet .. nemohli vedet ze je to pitotkou ... v tu chvili i chapu ze uz neverili nicemu a i GPWS je nejak zasadne "nevzrusovalo" ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 23. 1. 2007 / 23:51 | |
| | samozrejme,ze nemohli vediet,ze to je pitotkami,pilot za letu nikdy nevie s urcitostou o aku zavadu ide,ale je nutne aby mal nastudovane priznaky poruchy,ako sa zavada prejavuje,zistit ake pristroje mu nefunguju,ci su to barometricke alebo nejake ine,motorove a pod. a z toho vyvodit o aku zavadu ide a okamzite situaciu riesit. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 00:58 | |
| | no jo, a vratit sa k tomu horizontu, ved mali tam analogovy umely horizont ktory je autonomny, nieje zavisli na pocitaci, a uz aspon podla toho mohli vidiet ci stupaju, alebo klesaju, rovnako tam je analogovy kompas, ktory sice moze vdaka vyskovemu vetru ukazovat urcite odchylky, ale to zavisi od rychlosti a smeru vetra, na zakladnu navigaciu sa to pouzit da...
Dalsia vec je skor otazka, osobne si myslim ze ATC mal vediet priblizne zistit ich rychlost z primarneho radaru a nie len zo sekundaru, z primaru by sa mala dat vycitat rychlost stroja, aspon priblizna. V dokumente sa hovorilo ze ATC nevedel ako sa spravat pri vynimocnych situaciach, ako toto mi nejak tiez nejde do hlavy. Dalsia vec je ze pilot, aspon podla dokumentu bol vzdy v kontakte s poziciou TWR, ktore nieje predpokladam vybavena technicky na podobne sluzby...
Dalej mi nejak nejde do hlavy to ze az po 20tich minutach zaziadali o pomoc nejake ine lietadlo, neviem, ale zda sa mi to cele divne, ale pilot o to mohol, resp. mozno musel poziadat aj skor, ale zasa nepozname predpisy ktore vtedy panovali v Peru.
Co sa tyka prevedenia, toto sa mi zdala byt naslabsia cast, ci uz preklad (V2) ale aj tym kokpitom.
Aspon tolko moj nazor.
Peto |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 01:07 | |
| | Peto, spatne jsi poslouchal. minimalne v jednu chvili jim ridici daval rychlost na zaklade "vzdalenosti" uletene na radaru za deset sekund. a mam pocit ze podobne ziskanou rychlost jim udaval po celou tu dobu nez spadli. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 11:26 | |
| | Hypoteticky - opravte mne pokud se mylim:
1) ja jsem ocekaval po vzoru US filmu ze v pripade letadla v nouzi se okamzite sebehne tym specialistu a ne ze se jeden ridici snazi zoufale komunikovat co to jde.
2) V takovem pripade bych ocekaval, ze alespon jednoho odbornika napadne ze "BLIZKOST ZEME" je hlasena primo raderem a tudiz je nezavisla na ostatnich udajich. A nekoho mozna napadne ze by stalo za to poslat okamzite stihacky aby zjistili stav. A nekoho mozna napadne ze vojenske radary (asi i civilni) urcuji vysku a nepapouskuji to co jim nabulikuje bulik.
3) pokud by letuska vzala kus rovnobezneho papiru a rtenkou namalovala na sklenici caru rovnobeznou se dnem, naplnila to po tu caru CocaColou a prilepila zvykackou na nejake vodorovne misto v kokpitu tak podle mne maji umely horizont kterem musi verit i kdyby nechteli. Vedi naklony, stoupani, klesani. Mozna ne presne a urcite priblizne.
Do startu te 707 by se udrzeli ve vzduchu.
Secteno, podtrzeno - v mem soukromem pohledu hlavni vinu za katastrofalni dusledek prehlednuti tech pasek nese vez protoze nebyla schopna pilotum pomoci a poradit. To ze oni nevedeli v te situaci kolik bije a nedokazali rozumne uvazovat je jasne. Pomoci jim meli jini.
Muj nazor.
Leos
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 12:33 | |
| | No s tím umělým horizontem to ale nemyslíš vážně, že ne? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 12:37 | |
| | to leonell:
1. na ATC se řešení situace za pilota přehodit nedá, ne že by ATC nechtěli, ale jejich možnosti jsou velmi omezené, dané systémem, u kterého sedí. Taky jejich vlastní náturou (není pilot) a řídit vystresovaného pilota je i pro něj extrémní stres, porotože je mu jasné o co jde a své omezené možnosti si uvědomuje. A už vůbec nejde cokoliv (!!) poměřovat přiblblými dobrodružnými filmy.
2. vystresování a zazmatkování pilotů (=lidský faktor) je (tak jak píše Phantom) zcela zásadní. Kdyby věděli, o co půjde dopředu, určitě by to zvládli. Srovnejme s katastrofou řeckého B737 a smrtelným zazmatkováním kvůli poloze přepínače tlakování kabiny anebo např. s katastrofou holandské DC-3, kde špatným zapraporováním zkušení jetoví kapitáni zazmatkovali do absolutního konce - a přitom nakonec skoro stačilo vypnout motory a (ve dne) něžně doklouzat na klidnou hladinu - dakota to uměla (a má to v postupech)...
3. sklenice s rtěnkou je blbost. Ta může nahradit přístroj, nazývaný lidově "kulička" (příčný sklonoměr, ve starších letadlech před érou umělých horizontů býval ještě podélný sklonoměr) - výsledek sklonu hladiny je za letu závislý na mnoha silách a pro turo situaci by to bylo k ničemu (to by jim jinak stačilo vyklopit magnetický kompas a koukat se, jak je skloněná růžice).
to dandee:
1. Každé éro, východní i západní, má záložní přístroje. I při absolutně skleněném kokpitu (Gulfstream VSP atd.) jsou kdesi v koutě základní klasické přístroje, většinou jsou i ty navíc dvakrát. Problém je, ze když mají zalepené otvory vstupů statického tlaku, je to v pr... (což pochopitelně víš ty i další). Ale - nedovedu si představit, že bych v takovém stresu a iluzích věřil zrovna právě tomu jedinému maličkému horizontíčku, když z ostatních budíků bych byl magor.
2. velice zajímavý experiment se dělal v ÚLZ v 50.-60. letech, kdy se k nám dostaly MiG-19 a objevilo se mnoho problémů s prostorovu iluzí způsobenou interferencí zvuků z obou turbín. Řešení se našlo pomocí zvláštního nácviku (podmíněný reflex - viz Pavlov), kdy se pilotům v pecce (na trenažéru) za uši přilepily piezzokrystaly, kterými se simuloval zčásti ultrazvukový "hlas" turbin - a jemným rozladěním se chudák pilot přivedl k iluzi, že letí jinam, než ukazujou budíky. Reakce pilotů byla prý standardně chybná (podle zvuku) - a v tu chvíli je instruktor mohl "prásknout přes ruce"a říct: "koukej na budíky!" - a tak se piloti učili překonávat letecké iluze, to ale může fungovat, jen když fungují budíky. Nevím jak se to dělá dnes. Tím chcvi napsat, že když se pilot dostatne do nestandardní situace, přestane věřit budíkům a je navíc v iluzi, je to UVP. (úplně v pr..).
3. význam vojenského drilu je asi velký, ale určitě ne samospasitelný. Je celá řada katastrof vojenských letadel (a myslím u nás, ne Gagarina, který asi skončil v podobné situaci), kdy spolu právě letěly dvě velké "šajby", které už nikdo vyšší nemůže prověřovat, zkoušet a prohánět, protože tohle právě taky byl (je?) produkt té armádní zkoušecí pyramidy. A bojím se, že u armády je zrovna tohle častější, než v civilu.
4. nemyslím, že by vojenští flígři byli lepší, než civilní, naopak myslím, že lidská variabilita je mnohem pestřejší - víc záleží, kdo zrovna za těmi berany sedí. Znám řadu civilních pilotů, za které bych dal ruku do ohně a jako kaštan bych si s nimi sedl do éra i s dětmi, manželkou a milenkami dohromady. Ale jsou i takoví dopravní piloti, kterým není zatěžko střihnout tři piva, za půlhodinku přeletět ultralajtem na jiné letiště, tam naložit cizí ženskou - a z frajeřiny jí tím ultralajtem zabít. Nikdo mne nepřesvědčí, že "v práci" se takolvý člověk chová zodpovědněji - a vůbec nejde o to, jestli ten člověk absolvoval výcvik civilní či vojenský. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 12:43 | |
| | chtel bych tam videt tebe, jak v max. stresu vymejslis takovy veci jako sklinku s rtenkou apod ... to jde mozna prave v americkejch filmech a mcgyverovi .. ale IMHO ne v realu ...
navic by tzo bylo k naprostymu hovnu, protoze sklon letadla nejak moc nemusi reflektovat jestli klesa nebo stoupa... ero v klidu muze krasne klesat i kdyz ma cumak nahoru ... tim spis ze meli vytazeny podvozky a nemeli zadnou jinou referenci na rychlost a pod...
Jo, po bitve je kazdy general a kazdy vsemu hned rozumi ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 12:55 | |
| | Ono kuma mal pravdu u tej vody nejde o to ci je lietadlo naklonene alebo nie na tu vodu posobia odstredive sily viac ako gravitacne .... teda skor "gulicka" |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 12:57 | |
| | Pro dokreslení se dá říct, že i s letadlem na hlavě budu mít hladinu v rovině a u dna. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 16:41 | |
| | Mnjo, Tragéd neodpovídal na můj příspěvek, že... jinak by kopal, jaksi, do otevřených dveří |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 16:49 | |
| | coco? co kde jake kopani? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 18:25 | |
| | Akorát že se mne Palo zastal, protože myslel, že na mě útočíš, když jsme oba vyjádřili stejný názor na skleničku coly s čárkou rtěnkou - jen každý trochu jinými slovy. Ale oba jsme reagovali na stejný příspěvek leonella. Tak to byly ty otevřerné dveře... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 18:37 | |
| | Už to sice psali všichni, ale doplním...
1.) Mňo, škoda že u toho neběží v pravém dolním rohu reálný čas, pak bys asi věděl proč
2.) Je to radiovýškoměr, ne radar. Na principu měření je společné jen to, že obojí jsou to radiové vlny. To jen pro zpřesnění terminologie.
3.) Možná tě to překvapí, ale s letadlem můžeš udělat looping i sudovitý výkrut bez toho, aby se ta hladina odchýlila z vodorovné polohy dané tou čárou. Krom toho, i kdybys tímhle způsobem získal umělý horizont (jakože nezískáš), tak znovu opakuju, že umělý horizont nezobrazuje stoupání/kleasání, ale to co má v popisu práce - umělý horizont - polohu podélné osy a příčné osy letadla vůči horizontu. Čili i když je tam "víc modré" tak může letadlo klesat. Defacto, letadlo letící ve vodorovném letu tam má mimochodem vždycky víc modré.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 10:47 | |
| | ide o to, ze zablokovanie aerometrickych pristrojov sa da velmi jednoducho zistit - robi sa to tak, ako pisal david nizsie...chvilku sa stupa, chvilku klesa a ak VSI, ASI a AI menia hodnoty tak, ako pisal, tak sa jednoznacne jedna o upchaty privod tlakov..
druha vec je vsak to,ze s takymto niecim urcite nepocitali - ze mozu byt vsetky snimace upchate..
a taktiez pristatie na hladinu IMHO nebol zrovna najlepsi napad - aj pri malych eroplanoch - rozumej c-150 a podobne sa v manualoch doporcuje pri pristavani na hladinu mora v 1000ft stabilizovat lietadlo v klesani 500ft za minutu a nechat klesat az po dotyk s hladinou..dovod je ten, ze siroko - daleko nie su vizualne referencie, podla ktorych sa da lietadlo podrovnat a posadit na hladinu vody...
v noci si dovolim tvrdit, ze musi byt situacia este horsia.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 10:57 | |
| | pockej - on nechtel pristavat na hladine on se ji chtel prave vyhnout, ale drncnul si a uz to "nedostal" zaptky.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 14:00 | |
| | aha tak..som to pochopil, ze to chcel nudzovo zlozit na vodu..nevidel som ten dokument, bol som na intraku a tam CT nechytim ..len som zbezne prebehol thread.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 14:45 | |
| | nikoli. on se chtel vratit do Limy, a vicemene porad zil v presveceni ze je v nejakych FL70 +/- .. to ze se dostal az k vode je dusledek toho, ze mel chybne udaje a prakticky celou dobu pomalu ale jiste klesal ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 17:49 | |
| | hm..to je blbe..vyznie to mozno moc cynicky a hnusne, ale prave kvoli takymto nehodam sa menia emergency postupy.. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 01:49 | |
| | Doplním to co asi není zřejmé:
1.) 757 má 3 statické porty - CAPT,F/O a standby. Zalepené měli všechny a podávaly navíc různé údaje. Takže náhradní řešení v podobě barometrického výškoměru neexistovalo.
2.) Při blokovaném statickém portu rychloměr při klesání ukazuje více než je skutečná IAS a při stoupání méně.
3.) Overspeed warning je IAS senzor, čili závislý na výše uvedeném
4.) Stick shaker je zase na IAS nezávislý senzor, měří AoA, polohu klapek, apod., takže naopak spolehlivý.
5.) Radiovýškoměr 757 samozřejmě má a využívá ho krom jiného GPWS.
6.) Let se odehrával za nejhorších možných podmínek pro prostorovou orientaci - v noci nad vodní hladinou. V takové situaci se člověk v žádném případě nemůže orientovat a spolehnout se na zrakové vjemy a "prdelní sondu" - můžou podávat i naprosto rozdílné údaje (dojem klesání při snížení rychlosti a stoupání při zvýšení, náklon na druhou stranu při návratu z náklonu, dojem větší výšky nad vodní hladinou, nezřetelný nebo neexistující horizont, atd. atd.)
7.) Umělý horizont je sice zajímavá a užitečná věc, bohužel ale člověku neříká nic o stoupání nebo klesání, ale o poloze osy letadla vůči horizontu.
Takže suma sumárum - problém tohoto nešťastného letu byly naprosto konfliktní informace z mnoha zdrojů, na které nebyla posádka připravená a ve spolupráci s pochopitelně velkým stresem a chybnou "jistotou" poskytovanou ATC se prostě z toho nedostali ven.
Zkuste si představit, že dostáváte informaci z rychloměru (a ještě z každého jinou), že máte vysokou rychlost (viz bod 2 při klesání), do toho cvaká overspeed warning, takže hrozí konstrukční namáhání draku. Do toho vám ale stick shaker mlátí s řízením a oznamuje tak blízkost pádu, přesný opak. Zrychlit, nebo zpomalit ? Co je větší problém ? Stall nebo rozpad draku ? Umělý horizont vám ukazuje klopení nad horizont, ale ve skutečnosti klesáte (stick shaker má pravdu). Zároveň vám výškoměr ukazuje větší výšku (tu, ve které došlo k jeho zablokování), radiovýškoměr nižší a najednou se ozve ještě GPWS. Do toho vám ATC tvrdí, že jste dostatečně vysoko a rychlost je v pořádku. Venku nevidíte nic a ostatní "pocity" jsou zcela v rozporu s realitou i přístroji.
No, vědět o všem dopředu, asi bych byl pěkně posranej, ale třeba i věděl jak na to. Protože stick shaker a GPWS má vždycky pravdu, protože pro daný výkon motorů, hmotnost letadla a klopení existuje určitá předpokládaná rychlost stoupání, protože bych věděl jak se projeví zablokovaný statický port na výškoměru, rychloměru a váriu.
Ale oni žádný takový odstrašující příklad neměli. Byli nízko, měli málo času, byli v nejhorší možné situaci. Ano, bylo to řešitelné. Stačilo si uvědomit pár věcí, poslat zmiňovanou eskortu a dotáhnout to zpátky na letiště. Ale teď už je holt pozdě.
A nejsou sami - pár letů už skončilo na tom, že piloti dostávali konfliktní údaje. Ne každý si s tím poradí a ne každý tenkrát věděl, jak reagovat, čemu věřit, jak se co chová. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 07:48 | |
| | Jen tak mimochodem, da se ta zalepena pitotka zjistit vizualni kontrolou kapitana pred vzletem? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 08:49 | |
| | Není to pitotka ("trubice" měřící celkový tlak, případně u speciálních sond celkový a statický tlak), ale statický port ("díra na boku") měřící statický tlak.
Vidět to je, pokud si na to člověk v noci posvítí baterkou a pořádně se podívá. Když se na to vykašle, nebo má blbej den...pak AeroPeru. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 09:11 | |
| | No jo, takze se to da cele shrnout jako nedbalost pozemniho personalu pri predletove priprave a liknavost kapitana kontrole letadla? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 09:28 | |
| | Kdybych to psal já, tak bych na první místo dal firemní postupy a předpisy které připustí takovouhle chybu a pak hned to co píšeš. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 09:32 | |
| | O tom tam mluvili, ta páska měla stříbrnou barvu či co a kapitán si jí při obhlídce nevšiml - je to ze země několik metrů ve výšce. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 09:36 | |
| | Jen dotaz, neměl by být letoun na těhle čidlech mít takové ty záslepky s praporkem? které musí po odstranění sedět s počtem čidel letadla? to pro kontrolu? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 10:24 | |
| | ako pise david, pokial je to za vidu a nevykasles sa na to, tak je to jasne, ze tam ta paska je..pokial si na nu v noci posvietis, tak takisto je ju urcite vidiet, aj ked je vo vyske niekolko metrov... naviac klasicka pitotka a snimac statiky su vyhrievane, takze nemaju taku "obycajnu" kovovu farbu, ale su akoby oslahane od tepla...maju po sebe take tie zvlastne flaky,ktore sposobuje vysoka teplota... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 14:15 | |
| | Jenže třeba je oko kapitána zvyklé hledat klasické a barevně dost výrazné záslepky a kryty. To by pak musel hodinu skoumat letadlo, kde je jaká páska. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 17:51 | |
| | nechcem to nejako bagatelizovat..ale aj obycajneho blanika si 3x prejdem a prezrem sa, ci su volne snimace tlakov, ked ho doumyvame... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 14:27 | |
| | Každá letecká katastrofa se stane posloupností a návazností chyb. Takže je problém určit kdo to vlastně zavinil. V každém případě bych neurčoval pořadí kdo kdy jak. Protože se ti současně s tím vytváří druhý pořadník, kdyby on tak ne tohle nebo on pak tohle atd.
A každé letecké katastrofě, každý z článků řetězce náhod a událostí, mohl zabránit, ale protože se tomu tak nestalo, tak ke katastrofě došlo.
Jediné co je na katastrofách "pozitivní" je to, že díky nim se aspoň stále víc zvyšuje bezpečnost letectví. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 10:22 | |
| | kapitan sa musi pred letom presvedcit, ze ero je sposobile k letu..naco sa robi walkaround? snimace tlakov a ich spravna funkcia su nevyhnutne pre let..
uz aj keby vsetko zlyhalo, tak barometricke pristroje by ti mali postacit na to, aby si sa vratil na letisko..preto su tak nevyhnutne dolezite.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 14:16 | |
| | Jenž eprávě barometrické přístroje mu nefungovali. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 17:52 | |
| | nepochopil si moj prispevok |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 08:17 | |
| | Zase doplnim:rusky system preverovania znalosti osadok a pripravenosti na let ma nieco do seba aj ked sme ho zatracovali a nadavali sme ako piloti,ze pred kazdou letovou akciou prebiehalo preskusavanie pilotov,boli to otazky so sirokym zaberom ale hlavne riesenie Zvlastnych pripadov za letu,odpovedalo sa ustne ako v skole pred vsetkymi pilotmi a riadiacimi organmi a dotycny musel vediet odpovedat a vyriesit situaciu presne podla predpisu.Neexistovalo,ze by nevedel odpovedat.Vtedy mu hrozili represivne opatrenia,zakaz lietania,financne postihy a pokial sa to opakovalo tak ukoncenie kariery.A to preskusavanie na jednu letovu akciu bolo trojstupnove,to znamena,ze najprv bolo preskusanie v roji,potom v letke a nakoniec v pluku.Mimo toho boli pravidelne preskusavania pilotov a organov riadenia raz za pol roka,pri prechode na letnu alebo zimnu prevadzku a preskusania na triedu,pretoze kazdy pilot alebo riadiaci mal urcitu dosiahnutu triedu,ktora sa prejavovala hlavne vo financiach.Takze tento system vodenia za rucicku alebo na spagatiku bol na nieco dobry.Zabranil vykonaniu letov nepripravenej osadke,osadka si ma pred letom prejst vsetko co suvisi s letom a prejst si aj mozne kriticke situacie a ich riesenie.Podla mna nestaci,ked je pilot preskusavany iba raz za rok na udrzanie diplomu alebo ako to vlastne je u civilov.Dovolim si jednu poznamku asi dost neprijemnu pre niekoho.Osobne by som do civilneho dopravneho lietadla nesadol ako cestujuci a ani sa to nestalo,keby som vedel,ze ho nepilotuje byvaly vojensky pilot a byvaly kolega.Preto asi som za svoj zivot letel civilnym dopravnym lietadlom iba dvakrat a to iba preto,ze som musel a uz zrejme ani nikdy nepoletim.Je to trochu humorne a zavana to nejakou diagnozou ale je to tak. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 09:03 | |
| | Myslím Dandee, že tvůj přístup je zbytečně paranoidní.
Každý civilní pilot stejně tak prochází pravidelným výcvikem a přezkušováním, při kterém musí být schopen reagovat na velké množství krizových situací za letu (řekněme spíše všechny) a pro tyto účely jsou vyvinuty dost sofistikované simulátory. Ono přezkušování a náročnost situací je někdy skoro až na hlavu, ale je to potřeba.
Stejně tak drtivá většina pilotů aerolinek nalítá několikanásobek toho co vojenští piloti a taky jsou tam vždycky nejmíň dva. A nejen proto, aby se vzájemně kontrolovali - současné metody CRM a MCC jsou hodně propracovaným systémem vzájemné spolupráce a kontroly pro maximální bezpečnost.
Tím nechci samozřejmě tvrdit, že to znamená že ti piloti jsou dokonalí, v žádném případě. Stejně tak nejsou neomylní. Troufám si ale tvrdit, že kombinace moderních technologií, nutných parametrů a předpisů, dvoučlené posádky, povinných nároků na tréning a přezkušování tvoří kombinaci, která je průstřelná jen velmi obtížně a taky proto je letecká doprava tolik bezpečná.
Svým způsobem (aniž bych to myslel nějak špatně, nebo chtěl srovnávat) je vojenský pilot do moderního kokpitu dopravního letadla méně vhodný než civil. Vojenští piloti bývají velmi precizní, spolehliví a velmi dobří piloti, ale dopravní letadla vyžadují také manažery a efektivní týmové hráče a s tím zase hodně z nich nemá zkušenosti. Proto pro éru dopraváků většina společností v době 70 a 80 let hledala trochu někoho jiného než dnes.
Takže ještě na závěr - myslím že se bojíš úplně zbytečně |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 18:17 | |
| | A doplnil bych ještě jednu věc týkající se Human Performance. V podstatě se rozlišují 3 základní typy kokpitů, ve smyslu vzájemné spolupráce a jednání členů posádky (v těchto dnech většinou dvou).
1.) Autokratický ("kapitán nikoho nepustí ke slovu")
2.) Laisser Faire (oba na stejné úrovni)
3.) Synergistický
Zatímco 3. typ je hledaný ideál a první typ je relativně problémový z důvodů zvýšené zátěže kapitána a nervozity FO, tak ten druhý typ je extrémně nebezpečná kombinace. V takovém kokpitu, kde sedí dva velmi zkušení piloti, někdy třeba i dva kapitáni, vzniká prostředí, kdy si takříkajíc každý "dělá co chce". Neexistuje nutné rozdělení pravomocí a zodpovědnosti na kapitána a F/O, každý má pocit že to ví nejlíp, dělá si svoje bez dohody a určení úkolů, apod. Nutno podotknout, že valná většina ruských posádek trpí právě tímto problémem a to zejména proto, že mají za sebou vojenskou, nebo podobně zaměřenou historii ve výcviku a provozu. Můj osobní názor taky je, že (i když se jich jinak musím taky zastat) pro Bodamskou Tu-154 byl tohle taky jeden z velmi podstatných faktorů.
Tím nechci v žádném případě říct, že jsou vojenští piloti špatní. Naopak. Ale systém lítání s dopravními letadly vyžaduje v moderní době trochu jiný přístup. Taky proto je snahou nedávat do kokpitu podobně staré a zkušené členy posádky, nebo se snažit je nějak dlouhodobě nechávat pohromadě. U aerolinek jako je BA se kapitán se svým FO už ani nikdy nemusí znovu potkat poté co si odlétají sektory daného dne.
Dalo by se o tom mluvit donekonečna, psychologických aspektů je celá řada a výběrových metod taky. Chci tím jenom říct, že rozhodovat se podle toho jestli je pilot bývalý vojenský je imho blbost, do jisté míry i kontraproduktivní. Každé povolání má svoje potřeby a nároky a zaměnitelnost neexistuje. Z obou dvou světů je potřeba projít náročným přechodem k novým metodám a filozofii.
Podle čeho má smysl se rozhodovat, je spíš společnost a letadla kterými létají. Člověk má pak relativní jistotu, že technický stav a používané postupy a tréning posádek rizika eliminují na minimum. Což sebelepší pilot nikdy nedokáže. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 10:34 | |
| | moj nazor na tvoj post sa plne stotznuje s tym, co napisal david..
ja len (nie provokacne,ale faktograficky) dodam tolko, ze reakciu na zodpovedne plnenie ukonov a predpisov v ramci vzdusnych sil sme mali moznost vidiet 19.1.2006...
spolocnost si nedovoli do lietadla posadit niekoho, o kom by nebol sefpilot, examinator a sef typu 100% presvedceny, ze je pripraveny na riesenie zavady, ktora sa moze vyskytnut v prevadzke..
rusky pristup sme taktiez mohli vidiet v juli 2002 nad Bodamskym jazerom, kedy to bola prave ruska posadka,ktora neuposluchla TACAS warning...
taktiez Tu-154, myslim ze to bola letecka spolocnost PLUKOVO?? ak nie, opravte ma - kapitan sa rozhodol nadletiet CAT a dostal sa do coffin corneru..
...a mozeme pokracovat...
sucasne postupy pre dopravne lietadla su naozaj vysoko prespekulovane odbornikmi z tej-ktorej oblasti, preto je ako david povedal, tvoj strach naozaj neopodstatneny..
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 12:48 | |
| | Dovolil bych si zastat se posadky Bashkir Airlines. Nebyla jasne stanovena priorita TCAS x ATC... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 13:59 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 14:11 | |
| | To že má TCAS vždy prioritu bylo do leteckých předpisů zahrnuto teprve jako reakce! na událost nad Bodhamským jezerem... |
| |
|
| | | Re: Připomenutí - debrifing 24. 1. 2007 / 18:12 | |
| | Tak chlapy já to shrnu.
1.Co se týká dabingu - ano je to zoufalost,ale i originál v angličtině je velmi něvěrohodný,když zrovna není puštěný záznam z černé skřínky.Pravděpodobně je to
děláno pro širší veřejnost a ta zase ty drobnější rozdíly nepozná
2.Co se týká záběrů z letadla. Na ty prosím nedejte vůbec proboha vždyť jsou hrané
herci a ještě za nima stojí celý filmový štáb,totéž platí o řídících
3.Škoda,že řídící nepožádal vojáky,aby změřili výškoměrem skutečnou výšku toho letadla.
Takto mu vlastně opakoval chybné údaje a to byl také konec |
| |
|
| | | Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 18:19 | |
| | Odpovedac dostava udaje o vyske z tzv. kodovacieho vyskomeru. Ten premiena barometricky tlak na digitalnu podobu. Tento tlak sa berie priamo z pitotky. Takto to funguje napr. u KXP-715, APX-100 a APX-117. |
| |
|
| | | Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 18:30 | |
| | A co te vysunuty podvozek??? To udělala bílá paní? |
| |
|
| | | | Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 18:49 | |
| | možno snaha spomaliť po "neúspešnom" spomalení stiahnutím plynov?
btw. čo sa týka pristávania na vodu, tento fakt tiež hovorí proti. Na vodu sa pristáva so zatiahnutým. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Připomenutí - Letecké katastrofy (4/6) 24. 1. 2007 / 18:53 | |
| | jenze oni se divili ze maj vytazeny podvozek.... |
| |
|
|