| | | Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 10:49 | |
| | Ahoj,
mam dotaz na (nejen) aeroklubaky.
Cessna ma maximal cross wind component roven 15 kts. Pokud tomu rozumim, pristavat se ma (je to doporuceni, ne limit) jen pri vetru s rychlosti do 15 uzlu.
Plati tedy, ze proste pri vetru nad 15 uzlu se nema letat?
Kdyz spocitam slouzku pusobici ve smeru pristani tak je mensi nez 15 ale stejne alespon chvili budu muset pri letu na okruhu letet proti vetru.
Jak to prosim je? Klidne treba pro Zliny.
Leos
|
| |
|
| | | Re: Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 11:14 | |
| | crosswind slozka.. cili to oje odpoved. to neni rychlost vetru do 15 uzlu ale (hodne cesky) slozka vetru ktera pusobi "kolmo" na tebe, nesmi presahnout 15 knotu .. to zalezi na tom z jakeho uhlu na tebe fouka.. pokud fouka primo proti Tobe, tak i pri 90 knotech vetru je crosswind slozka mensi nez 15 (je nulova)
a netyka se to okruhu .. tyka se to faze kdy sedas |
| |
|
| | | Re: Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 11:14 | |
| | Dokavaď na finále necouváš, tak se dá .. |
| |
|
| | | | Re: Re: Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 11:23 | |
| | jojo zazili sme minulej rok kdy kolega v blanasu byl rad ze s tim sednul, tocil treti zatacku v polovine drahy a nez dodelal ctvrtou byl na jejim konci ale ma to i vyhody, muzes posadit zaka do kabiny uz na zemi, dat ero proti vetru a at si to zkusi ho udrzet... |
| |
|
| | | Re: Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 11:18 | |
| | Cross wind component znamena "bocni slozka vetru". Neznamena to tedy ze kdyz fouka vitr 20 KT z obecneho smeru ze nemuzes letet.
Abys dostal bocni slozku, vezmes uhel odkud vitr vane, porovnas s kurzem tveho zamysleneho pristani/vzletu a vypocitas si z toho bocni slozku.
Napr. pokud fouka vitr 30 KT pod uhlem 45 st k tve draze, mas bocni slozku 15 KT a pristavat muzes.
Pro let na okruhu je to jedno, proste se vytocis proti vetru tak aby te to nesnaselo.
Jinak - rozhodne se to neda brat jen jako doporuceni, je to limit. Pri vetsim vetru se to letadlo pak neda udrzet tak aby letelo rovne pri dosednuti. Pri siroke draze (treba LKSZ) by sis asi mohl dovolit pristavat sikmo pres ni (vic proti vetru), abys bocni slozku dostal mensi, ale rekl bych ze pokud hrozi takove pocasi je lepsi zustat sedet na zemi.
Snad jsem to vysvetlil srozumitelne.
Vita
|
| |
|
| | | | Re: Re: Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 12:34 | |
| | Je-li draha dostatecne siroka, vitr kolmo, dotatecne silny a letadlo dostatecne pomale, muzes pristavat i na sirku. (ve Vlasimi jsem byl toho svedkem) Sporne pak je, jakou davat drahu pro pristani. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 13:12 | |
| | Vlašim znám hodně dobře, ale přistání napříč tam si nedovedu představit.Odkud to tam prováděli? Tamnější dráha už totiž tak široká není, mají to tam už docela značně ořezané. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Vitr, mala letadla 13. 1. 2007 / 10:06 | |
| | Nevim jak to tam vypada ted, tohle bylo tak pred 5 lety a pristaval v podstate primo proti hangaru. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 13:15 | |
| | Jistě, není nic neobvyklého, například při silnym jižni větru v Benešově je občsas slyšet z rádia "finále dráhy 18" .. ))) |
| |
|
| | | | Re: Re: Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 15:22 | |
| | Jenom takovou technickou - při větru 30kt 45st k ose nebude boční složka 15kt ale kolem 21kt stejně jako čelní. Pak by toto bylo přes limit. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 15:57 | |
| | No jo, diky.
Ted jsem se odhalil. Uz jsem dlouho nic nepocital a domnival jsem se ze cos 45 = 0.5
Vita |
| |
|
| | | | Re: Re: Vitr, mala letadla 12. 1. 2007 / 23:51 | |
| | Dovolil bych si tě lehce opravit. U Zlínů je striktně dán limit boční složky, ale u Cessen je to opravdu pouze doporučení. Je to síla větru, při který to bylo ještě otestovaný a při větším větru už přistávat nezkoušeli. To znamená, že pokud je člověk takovej blázen, že si troufne s Cessnou třeba s bočním větrem 20kt, tak tím nic neporušil...
Je to jen takový slovíčkaření. Já to u Cessny beru taky jako limit |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Vitr, mala letadla 13. 1. 2007 / 00:01 | |
| | zalezi od toho, aka je to cessnicka...ja som so 150kou raz pristaval v 18kts z boku na betonovu drahu a celkom v pohode |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Vitr, mala letadla 13. 1. 2007 / 06:59 | |
| | Tak jsem dohledal kde jsem to doporuceni vs limit videl (jako autor dotazu).
Je to tady:
http://www.swaviator.com/html/issueMA05/Basics3405.html
A je tam (volny preklad):
Obecne, letoun musi byt ovladatelny pri pristani s rychlosti (bocniho) vetru 20% VSO.
Pro Cessnu 172, VSO je 40 KIAS. Pro Cessnu to znamena pozadavek certifikace na ovladatelnost pri bocnim vetru 8 uzlu! Uvadeny 15 uzlovy Demonstrated Crosswind Component neni omezeni, je to proste poznatek ze nekdy behem certifikace letoun pristal uspesne, bez pouziti neobvyklych postupu, pri 15 uzlech bocniho vetru. Ale pamatujte, ze pilot domonstrujici pristani pri bocnim vetru byl zkuseny testovaci pilot. Jste tak zkuseni jako on ci ona?
Jeste chci podekovat vsem za odpovedi.
Leos
|
| |
|
|