FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 1. 12. 2024, svátek má Iva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
procedurální zatáčka? Jeden příspěvek | Celý strom
procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 00:04
lumpy (BHA066)
Zdravim, chtel bych se zeptat, zda nahodou nevite, jak se leta proc. zatacka na letadlech, kde neni instalovan zatackomer. Jde mi hlavne o DC-9 a pod., ale take treba B767 - tam pokud to jde bez FMC
http://www.flight1.com/images/ua-s80/uas804.jpg
http://www.flight1.com/images/ld767cd/FL1-767-0010.jpg
Dekuji
 

Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 00:12
Hory1989   
Vpodstatě to jde. Myslím, že ani tolik nevadí, když ta zatáčka není 100% kulatá. Některá letadla, i s FMC, to taky díky rozměrům nelétají do kulata. Udělají prostě dvě zatáčky a hotovo
Otázkou je, jestli je to tak správně. Nicméně nevím, v čem by měl být v tomto případě problém.
 

Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 00:26
Tragédie v JRD
No .. obno proceduralni zatacka jaksi neni o kulatosti.. ale o tom ze za urcitou dobu zatocis o urcity pocet stupnu (180 stupnu za minutu) ... k cemuz potrebujes nejake voditko - zatackomer .)
 

Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 00:33
Peetrs (Robert)   
a nesel by pouzit autopilot na hdg ? aktualni hdg+180 letet min a pak zase +180 ??
 

Re: Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 07:45
Zaremba   
Nevím jak u ostatních letadel ale ATR a ruská letadla, mají nastaveného autopilota na 3st za sekundu, takže s tím točit můžeš.
DMSN to bude asi u všech.
 

Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 00:58
tvojplaton   
Myslim, ze sa na to pouziva ten ukazovatel polohy lietadla (nenapada ma odborny nazov...). Je to ten budik, co ma polovicu modru a polovicu hnedu. Na jeho hornom okraji su dieliky (1 dielik = 1 stupen za sekundu). Ak naklonis lietadlo na 3 treti dielik (= 3 stupne /s), tak po minute by si mal byt otoceny o 180 stupnov (60s. x 3 st. = 180 st.). Aspon myslim...
 

Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 01:40
milan
vola sa to umely horizont a tie 3° za sekundu koresponduju prave s proceduralnou zatackou 1. stupna, ktora ma hodnotu naklonu 15°..
takze da sa to krasne zaletiet podla toho pristroja, ktory ma jednu cast modru a druhu hnedu
 

Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 01:48
kuma   
sem aspoň jednou byl rychlejší
 

Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 09:48
Serž   
tech 15 minut mi tam nejak nesedi. kamos co se uci na atpl zkousel aplikovat 15 stupnovy naklon pri vektorovani do ILS a ja se mohl zblaznit, bo tocil zatacky jak mig pri mach 2
 

Re: Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 14:47
milan
akych 15 minut? btw.. ja sa tiez ucim na ATPL
 

Re: Re: Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 15:21
Serž   
jo preklep... melo byt stupnu
 

Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 15:10
lumpy (BHA066)
tohle je nutne zjednoduseny, protoze v tomto pripade by jsi daval, ze rychlost zataceni je zavisla pouze na kloneni letadla. pocitame samozrejmne pouze s "cistou" zatackou. jak by jsi pak ale vysvetlil treba to, ze pri vetsi rychlosti (1.x M) se ti kulicka uz moc nehejbe - nepouzivas nohy, ale presto je zatacka cista a vsadil bych se ze i pri 15° naklonu neudela 360° za 2min...
 

Re: Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 15:14
milan
pri rychlosti 1.X M uz proceduralne zatacky podla mojho skromneho nazoru pouzivat nebudes..lietadla lietajuce rychlostou M1 a viac su konstruovane ako nestabilne a bez pocitaca si v nich ani neprdnes. preto zostanme radsej pri debate uvazujuc rychlosti do M 0,84
 

Re: Re: Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 15:25
Serž   
myslim ze na proceduralni zatacky bude i tohle prilis... 230 IAS by se mi tam libilo vic
 

Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 01:02
Rozšafín Ctibum   
Ad ten druhy obrazek...neni to trosku pokazene ? Hlavne vejskomer, nastaven na 1013 / 2992 a ukazujic na plose v Seattle 9860 feetu ?
 

Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 01:34
kuma   
IMHO, zatáčkoměr an sich snad není skoro v žádnym velkym západním letadle - myslím, že je součástí některých ruských sdružených budíků, ale ve skleněných kokpitech myslím že není nikde - a to protože tam už není potřeba. Zatáčkoměr je vlastně úplně nejproïmitivnější gyro, setrvačník v kardanu s jedním stupněm olnosti. Umělý horizont má setrvačníky dva a tři stupně volnotsi, umí toho mnohem víc. A každé velké éro má vždycky aspoň jeden (ale spíše tři) umělý horizont a kuličku (příčný sklonoměr). A procedurální zatáčka se létá určitou konkrétní rychlostí, s určitým konkrétním náklonem (viz umělý horizont) a čistě (kulička mezi čárkami). Pak je zaručena úhlová rychlost - a vo-vo-votom to je...
 

Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 04:00
Teflon_490   
Bude to vypadat blbe, ale jak vlastne ten zatackomer vypada? Uz sem o nem slysel, ale nedokazu si vybavit, jak vypada. Litam prave jenom glass cocpity, a tak vubec nevim, jestli sem ho kdy pouzival Nema nekdo obrazek?
 

Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 06:48
statikbeno
Napr. FS2004 default Cessna 172 SP časť prístroja pod rýchlomerom. To "lietadielko" s nápisom "turn coordinator", ktoré sa nakláňa. Keď je naklonené po značku (v tomto prípade nad písmenom L resp R) lietadlo "letí" (funguje aj na zemi) procedurálnu zákrutu.
 

Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 09:59
FSPilot   
Tak takhle asi přibližně vypadá jednoduchý a často viditelný zatáčkoměr, se kterým je možno se setkat hlavně u menších letadel, co mám já zkušenosti (ULL, větroně, apod.). Ten vlevo znázorňuje rovný let a ten v pravo zase pravou 30° zatáčku. Bývá s ním dohromady i příčný sklonoměr(ta kulička )... Je to kresleno narychlo, tak se v tom snad vyznáte
2758 B / 206 x 92 / zatackomer.bmp
 

Re: Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 10:29
lumpy (BHA066)
neni to spis prava minutova zatacka?
 

Re: Re: Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 13:05
FSPilot   
Přiznávám, že jsem se toto ještě pořádně neučil, ale mám za to, že ty části ukazují 30° a 60° náklon alespoň tak je mi to známo, ale pokud se mýlím, budu rád, když mě opravíte
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 13:23
statikbeno
Nákon ukazuje umelý horizont. Skús si s nejakým lietadlom (v ktorom ten prístroj je ) zatočiť na zemi (a uvidíš, že prístroj niečo ukazuje, napriek tomu, že lietadlo je vodorovne) alebo priamy nožový let ( a prístroj by mal ostať v nulovej polohe napriek tomu, že náklon lietadla bude blízky 90 stupňom)

 

Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 07:11
statikbeno
Nie úplne si viem predstaviť zaletieť procedurálnu zákrutu len podľa UH. Zákrutomer z matematického hľadiska je derivácia funkcie "smeru v závislosti na čase" podľa "času" a takáto hodnota sa jednoducho priamo z UH prečítať nedá. Na to aby sa dala zaletieť procedurálna zákruta je potrebné poznať práve ten správny náklon pri správnej rýchlosti. Tento náklon závisí výhradne od doprednej rýchlosti a dá sa spočítať tak, že pre doprednú rýchlosť si spočítame polomer zákruty (tak aby sme celý obvod preleteli za 2 minúty). Z polomeru a doprednej rýchlosti si spočítame odstredivú silu. Tú vynesieme "vodorovne" a vektorovo zložíme s gravitačnou silou, ktorú vynesieme "zvislo dolu". Prepona v tomto trojuholníku (pri predpoklade správnej - nie sklzovej alebo výklzovej zákruty) je smer pôsobenia sily na lietadlo. Uhol, ktorý zviera so zvislicou je ten náš hľadaný. Tento uhol so stúpajúcou doprednou rýchlosťou stúpa limitne až ku 90 stupňom. Pri vysokých nadzvukových rýchostiach už nieje prakticky (teoreticky áno) možné zaletieť procedurálnu zákrutu z dôvodu prekročenia maximálneho preťaženia (dĺžka prepony v horespomínanom trojuhoľníku). Náklon pri procedurálnej zákrute je závilý iba od rýchlosti (nie hmotnosť, konfigurácia atď. ), takže je pre všetky lietadlá rovnaký a teda možno (pravdepodobne) je niekde spracovaná tabuľka alebo graf závislosti.
 

Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 08:03
Hoplite
V lietadle, kde su tri umele horizonty, dva hlavne a jeden zalozny, sa nemusi pouzivat ("montovat") zatackomer. V Andule mame tri horizonty, bez zatackomera. A proceduralnu zatacku v pohode uletis s umelym horizontom a rychlomerom.
 

Re: Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 10:07
statikbeno
Netvrdím, že sa nedá. Iba som chcel vyjadriť názor, že štandartná zákruta nie je zákruta s 15 stupňovým náklonom ale zákruta pri ktorej sa lietadlo otočí o 3 stupne za sekundu. Ak teda pilot vie, že pri rýchlosti napr xx musí mať náklon yy, tak v tom nevidím žiaden problém. A tri UH predpokladám vyžaduje nejaký bezpečnostný predpis (vzhľadom na to, že by mali ukazovať to isté). Pri FS a vypnutých poruchách by to som si trúfol letieť kľudne aj na jeden. (Však v najhoršom prípade to reštartnem )
 

Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 14:54
milan
ja by som tu matematiku vynechal a bez dalsieho polemizovania povedal nasledovne:
- 15° zatacka sa pouziva najma pri pristrojovom lietani...jej az truhotny ucel je to, ze trva urcity nstandardny cas..dolezite je vediet, ze 15° bude tocit ako maly SEPL eroplan, tak aj velke jumbo

- 15° je preto, lebo tam nedochadza k tak extremnemu narastu potreby vykonu ako pri vyssich - 30, 45, 60°zatackach

- 15° je preto, lebo okulogyralna a somatogyralna iluzia nie je tak markantna, ako pri vyssich nakolonoch

- rychlost je spravidla udelena bud tabulkami - podla kategorie lietadla, alebo pri vektorovani ju zada priamo ATC - ta vsak nesmie byt mensia, ako 1,3 Vsw


tolko moj nazor na vec
 

Re: Re: Re: procedurální zatáčka?   5. 1. 2007 / 14:58
milan
AD2 - takmer na kazdom umelom horizonte su po jeho obvode urobene male ciarky, ktore predstavuju hodnotu naklonu..
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ