Ahoj všem. Také si přihodím trochu svého. Je pravda, že si myslím, že naučení POSTUPŮ v FS možné je ovšem nevěřím tomu, že pilot odkojený flight simulátorem bude mít jinou výhodu než tuhle. Naopak očekávám mnoho negativ. A to ve špatných návicích. A hned uvedu příklad. Podařilo se mi dostat do Tu-154 na Ruzyni. Předtím jsem s ním již dlouho brázdil virtuální nebe Project Tupolev RULEZ S přístroji jsem se seznámil celkem rychle nebyl v tom problém - ne vše je tam stejné, ale na let by to stačilo dejme tomu VOZ W32 BODAL a sedám v Brně na ILS. Naplánovat palivo bych dokázal rozdělit do nádrží taky. Nastartovat, když jsem se na ně díval krom několika dalších úkonů - o kterých jsem ani nevěděl, bez kterých to prý jde také a je to více méně formalita, bych tedy asi také nastartoval. No ale pojíždění, vzlet, odletovka, cruise, příletovka, ILS. To už bych měl asi hoodně sevřenou p.... Výše vyjmenované úkony co se týče checklistů ovládám v FS i SÁM !!! odletím v reálu jsou na to tři. Tím se nechci chválit Přístroje bych nastavil, ale netroufnul bych si to zkoušet v žádném případě sám. Zkušenosti s 205kou (pro neznalá Zlín Z-226) a Z-142 jsou mi tady celkem k ničemu, možná nějaké návyky, ale tohle nedokážu posoudit.
A k avízovaným negativům. FS mám necelý rok. 205ku a 142ku už létám delší dobu. A srovnání reálného letu a letu v FS těchto strojů. Radši bych nesrovnával. (Tím nemyslím nic zlého na vývojáře, oba stroje jsou nádherná práce a ráds s nimy létám, ale...) Dáme 226 první. Pojíždění posadím k tomu kamaráda a pojíždí. 205tkaři vzpomeňte si na své začátky doleva doprava doleva doprava pravda předpisové pojíždění - nevidím před sebe křižuji, ale vykloňte květák z kokpitu a pojíždějte rovně hned na druhé hodině, co? Nejde to? A FS? Maximálně třicet sekund. Vzlet OK. První zatáčka - vzpomeňte si, kde jste hledali kuličku a přistání pohoda na finále držím 120, zpomaluji, práh, podrovnám, mám kolem 80ti, 3 body a sedím. Tak na tohle bylo kolem 15ti hodin FS za 30 minut nemáte co dělat a jste eso. A co se špatnými návyky. V FS se nemůžete dívat kam se dívat máte, když se tam díváte, tak stejně tam nic nevykoukáte. Ztrácíte "cit" pro let. atd. A Z-142 (na ní mé první sólo) krom již napsaného je samozřejmě o něco snažší pojíždění. Přistání je někde jinde Ale v FS je přemotorovaná a to moooc. A další věc zkuste s ní držet předepsané rychlosti a režimy. Jde to, ale není to ani zdaleka ono.
Teď už pomalu ani nevím kam jsem chtěl vyústit. Pokud mi někdo řekne že s 205kou a 142kou létal v FS a zná ji a tudíž by se ani v reálné neztratil, rád se pobavím. Totéž si myslím i o Bulících, ATeRkách, Dashích, Tučkách, ... Věřím, že 95 procent FSkařů by dokázaslo bez problémů nabouchat FMC, HT-1000, KLN, NVU a nevím, co ještě, ale stejně bychom byli nakonec všichni ztracení. Dobře Bulík a autoland, ale co třeba ostatní ATR, Tugo? Přiznejme si to, jsme v koncích. Přístroje - známe, režimy - známe, postupy - známe, máme to v rukách - nemáme!
Věřím také, že něco jiného jsou simulátory leteckých společností pro výcvik pilotů a velmi rád bych si vyzkoušel třeba ATR, nebo Tučko (s Boeingy ani Airbusyv FS nelétám), co dovedu. A potom i reál ale zpět na zem, že Na kolik jsou tyhle simulátory blízké realitě nechám na posouzení osobám k tomu kompetentním a již to zde PetrS psal.
Všem co se dočetli až sem děkuji a zároveň se omlouvám, protože vzhledem k dálce tohoto příspěvku jsem líný jej po sobě přečíst. Doufám, že dává alespoň hlavu a patu. |
|