FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Tlak v kabine - dotaz Jeden příspěvek | Celý strom
Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 16:01
Jennik   
Nedavno jsem s nekym resil, jak je mozne, ze mu praskalo v usich pri letu dopravnim letadlem. Moje teorie je takova:

Po uzavreni letadla se ZCELA nezavisle na okoli a na vysce meni vnitrni tlak postupne mezi aktualnim tlakem pocatecniho a koncoveho letiste, resp. na jejich nadmorskou vysku.
Tak tedy zadne prudke zmeny pri klesani / stoupani a zadny duvod trpet problemy s vnitrnim uchem. Zajimave je, ze ja na tyto potize trpim hodne diky spatne pruchozi eustachove trubici (jedu prakticky stale na "manual" a za letu Praha - Londyn jsem nemel zadny problem. Zato mi staci pri kazdodenni ceste z prace do Prahy sjet kopec od Cukraku do Lipenci a frkam jak zbesily abych vyrovnal tlak v uchu.

Tak jak to je?
 

Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 16:26
Tragédie v JRD
to je proto, ze za letu se tento tlak nemeni mezi vychozim a cilovym letistem, ale za letu je tam z amerne nizsi tlak (odpovida vysce par kilometru).
 

Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 16:28
tonde   
Nevím, jak je to přesně na dopravácích, ale na rourách nebyl konstatntní tlak v kabině (i když kabina je samozřejmě přetlakovaná), měnil se nad výšku 2.000m opět v závislosti na výšce, byl na to i budík, tzv. kabinový výškoměr a nad výšku 2.000 metrů zhruba platilo, že Hkabinová = H skutečná/2. U dopraváků asi budou ty změny ještě menší a tudíž při pozvolném vyklesávání a pravidelném mimovolném polykání si ani neuvědomuješ, že vlastně rozdíl tlaku vyrovnáváš. Při sjetí kopce může být (a zřejmě i je, podle toho co píšeš), tvá relativní vertikální rychlost větší, než vlastně "kabinová" vertikální rychlost v dopraváku a tudíž tu změnu cítíš. Nejsem si jist, ale maximální kabinová výška v dopraváku je něco okolo 3.000 - 3.500 metrů i ve výsče nad 10.000 metrů, kdežto v rouře můžeš mít kabinovou výšku i nad 8 km, ale tam máš zase germák, že. V každém případě za letu v dopraváku nemáš tlak v kabině jako na zemi, ale nižší, v závislosti na výšce, kompromis mezi "normálním" tlakem s pozvolnou změnou téměř nepostřehnutelnou pro člověka a co nejmenším rozdílem tlaku uvnitř a vně letadla, aby přetlakové síly působící na plášt letalo zbytečně nezatěžovaly. Příklad jsou stratosférické balóny, které startují téměř sfouknuté a ve velkých výškách až několikanásobně zvětší svůj objem. Snad jsem dobře pochopil tvůj dotaz
 

Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 16:59
Gustav ( BHA576 )   
Jo jo Tondo je to tak. V letové hladině FL450 ukazuje tlak v kabině výšku 9000 M a budík s výškou přes 13000 metrů. U B767 lze natlakovat pouze do 8000 metrů což je cca FL400 pak už to hlásí chyby v tlaku kabiny.
 

Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:10
pseudoMates
Obávám se, že tlak vzduchu v kabině, který by odpovídal 9km, by asi nikdo z cesťáků nepřežil..
Např. B737-800 se tlakuje ve FL410 na 8000ft kabinovejch, tzn. cca 2,5km. Nepředpokládám, že by to u Jumba bylo o moc jinak..
 

Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:17
Gustav ( BHA576 )   
CAB ALT 9100
30480 B / 491 x 500 / gustav1.JPG
 

Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:20
Tragédie v JRD
vis, gusto, to je ve feetech ... jenom tak jako mimochodem
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:22
Gustav ( BHA576 )   
Jo tak to je možné ovšem toho jsem si měl všimnout,když ta Ruzyň je tam na krásných 1247 a to být v metrech nad mořem,tak bych tam asi šlapat nechtěl
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:54
Hory1989   
To by po Praze nejezdilo metro, ale lanovka
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 21:00
Eurostar   
) to by museli být jinak všichni cestující statní horolezci
 

Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:21
MaPa   
Myslím, že při tlaku odpovídajícím 4000m by každej lapal po kyslíku.

Jinak určitě to nedržej na 100% venkovního tlaku, protože to by znamenalo zbytečné namáhání draku. Nějaká závislost vnitřního tlaku na výšce tam bude. Předpokládádm, že bude lineární s omezením na nějakém minimu. Ale víc jak 2000m bych si to v kabině pro cestující netipnul, protože to by u lidí s rýmou nebo nedej bože s kazem pod blombou už mohlo nadělat docela divadlo.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:35
Stew
Třeba u té Gustovy 747my to tlakuje zvláštně, takhlenc:
FL100 - CabAlt 1800ft
FL150 - CabAlt 800ft (!)
FL200 - CabAlt 400ft
FL250 - CabAlt 200ft
a pak najednou packy samy přepnou na Hiflow odpouštění a už jde tlak dolů...
FL300 - CabAlt 3600ft
FL350 - CabAlt 5500ft
atd.

Myslím, že pacošům vezoucím se v PMDG pěkně práská v bedně
 

Tlak v kabine - este trochu kecov   26. 10. 2006 / 19:40
dandee
Mas uplnu pravdu s tym tlakom a zdravotnym stavom cestujucich.Keby nebolo v dopravakoch zabezpecene poriadne pretlakovanie kabiny,tak by mierne nachladnuti a inak chorlavi ludia let asi neprezili.Mozem tu uviest jednu moju prihodu ako stihacieho pilota ked som lietal na MiG-21 a dovolil som si ist na let nachcipany.Hned po starte a pri stupani v prvej zatacke som mal pocity ako keby som bol vo vykrutoch,pretoze moje eustachove trubice boli upchate svinstvom,slepo som nasadil let podla pristrojov,pri rovnom lete sa situacia ako tak upokojila,splnil som radarovy prepad ciela a siel som domov.Ovsem teraz pri klesani nastala velmi zla situacia,pretoze pri nachcipanej hlave sa neprefukuju kanaliky ani nefunguje vyrovnavanie tlakov cez usi a najhorsie to bolo od 2000m nizsie,kde sa tlak v hlave stal neznesitelny a musel som si vyziadat od riadiaceho lietania klesanie v zone,kde som si pomalicky vyklesaval samozrejme s povolenim riadiaceho az do okruhovej vysky to je 500m,a moc casu na to nebolo,lebo na MiG-21 MF to palivo ide celkom rychlo dole.Odvtedy som to nikdy nepodcenoval.Aj male nachcipanie moze sposobit katastrofu a dodnes nie su niektore vojenske letecke katastrofy vysvetlene,kde bolo pravdepodobna pricina zly zdravotny stav pilota.
 

Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:31
MaPa   
Toníku je to tak. Jde hlavně o namáhání kabiny. V luftu se mění na přetlakovej hrnec. Tlak neklesá lineárně ale exponenciálně. Každejch přibližně 4.500m na polovinu.
0 km - 1 atm
4,5 km - 0,5 atm
9 km - 0,25 atm
13,5 km - 0,125 atm
18 km - 0,0625 atm
Když bych v kabině pro cestující zreguloval tlak na takovejch 0,8 atm, tak to potom odpovídá cca 2000m a to by cestující ještě mohli vydržet.
Pokud jde o namáhání tak to je dáno rozdílem tlaků. Když budu uvažovat že venkovní referenční tlak bude jen 0,1 atm tak jsem namaáhání tlakem 0,9 atm snížil na 0,7 atm, což je o 23% a to není zanedbatelná hodnota, pokud bych to měl kompenzovat v materiálu.
 

Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 18:03
nimbo
malé upresnenie, tlak klesá na polovicu kažých 5500m a tá zavíslosť je logaritmická , vyplýva to z jednej chytrej rovnice, názov si však nepamätám
 

Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 08:56
MaPa   
Máš pravdu sem tady trochu vařil z vody.
 

Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:35
Latom   
Praskání v uších je nejvíc cítit právě při klesání, vyvolává to i bolest, protože ona pověstná trubice má kuželový tvar, z toho plyne při stoupání se vyšší tlak co je v dutinách hlavy snáze dostává ven do prostoru kabiny, kde se postupně snižuje tlak. Opačně je to bohužel horší.
Při klesání se kabina letadla tlakuje na tlak na zemi a tak se tlačí do dutin hlavy, kde je nižší tlak, ale právě proti směru kužele oné trubice. Tzn. rovnou do nejužšího průměru. Pokud někdo má rýmu, tak je tento průtok vzduchu horší.
V podstatě je klesání stejný princip jako při potápění a stoupání je jako vynořování.
Jinak princip tlakování letadla je asi takový: Po uzavření dveří se letadlo natlakuje víc než je okolní tlak a během stoupání se postupně tlak snižuje až na kabinovou výšku a po dosednutí se tlak opět sníží než je okolní a postupně se zvýší. Je to z toho důvodu, aby se těsnění, které je na dveřích odlepilo. Tolik co mi vtloukli do hlavy ve škole.
 

Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:39
MaPa   
řek bych, že to nafouknutí po uzavření je takovou zkouškou těsnosti. Nafouknou, uzavřou další přívod a chvíli sledujou, jestli nejde tlak dolů. Kdyby jo, nemá cenu se vůbec snažit odlepit to od země.
 

Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 17:57
Pavel2
Po uzavření dveří se nic nenafoukne (teda pokud nemáš přepnuto na manuál a outflow valve na zavřeno), na zemi i když se klimatizuje jsou odpouštěcí ventily otevřeny, řídí je automatika postupně se stoupáním nebo klesáním letadla. Test těsnosti kabiny na zemi se dělá jen v rámci údržby a patří k těm nejméně oblíbeným, skutečně nafukovat i když pomalu kabinu na zemi dává hlavě docela zabrat....
 

Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 18:53
Serž   
jen doplnim ze pri stoupani krivka zmeny tlaku v kabine kopiruje krivku zmeny vysky, ovsem s mensi intenzitou. pri klesani se tlakuje 200ft pod vysku povrchu ciloveho letiste
 

Re: Tlak v kabine - dotaz   26. 10. 2006 / 23:55
zuNus   
taky mam problemy s tlakem , kdyz letim dopravnim , a jde se napr na pristani , myslim si ze mi tou bolesti upadnou usi , jedu v metru kobylisy -> holesovice , a taky citim dosti tlak,letim napr v blaniku navijak , hruza hruza , jde to neak odstranit? doufam ze me to case, prejde ,tlak mam i kdyz jedu napr autobusem z kopce nooo , hruza
 

Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 00:20
Tomas Gurecky
Jo jde. Kdysi mi to nabízel doktor, ale odmítl jsem......
Jak psali kluci předtím. je to problém nějaké trubky od pana Eustacha. Řešení je, že ti ty Eustachovy trubice je nahradí platinovými.
 

Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 01:14
Toomitsch
Zkus si zacpat nos a vydechnout, oni se ti trubice "profouknou" a tlak zmizi...
 

Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 01:38
Jennik   
Kazdej, kdo ma s timhle potize, si umi profouknout usi. Jak jsem rekl, ja sam jedu jen na manual, dost lidi si mysli, ze mam tik, ale pritom musim porad profukovat. Kdysi me s tim dochtor poslal na usni, kde mi snazive asi 1/4 roku doslova profukovali usi az prisli na to, ze to nema cenu. Operace se obvykle nevyplati, pac se ti ta Eustachovka jeste vice stahne, jak se zajizvi.

Doporucuji jedine procvicit techniku profukovani, at uz metodu "nenapadne zivnuti", nebo "znechucene odfouknuti nosem" az po nejsilnejsi kalibr jako je "nenapadne uscpani nosnich direk a´la neco me tam svrbelo a zrovna jsem si musel frknout".

 

Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 05:22
Latom   
K tomu profukování. Ne vždy je to to správné. Znám případ z nedávné doby, kdy právě díky tomuto profukování došlo k poškození ušního bubínku. V letadle mi na tohle i s rýmou zabírá zívání mnohem víc než profukování (nedělám ho vůbec). To mi zase zabírá skvěle při potápění.
Je to asi individuální a chce to vyzkoušet několik možných způsobů a pak si vybrat ten, který funguje nejlíp. Ale je potřeba si na tohle dávat pozor, aby nedošlo právě k onomu úrazu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 09:10
MaPa   
Jeden chlap si proti zalehnutí uší vzal žvejkačky. Ty mu pak ale musel dochtor vytahovat ze zvukovodů pomocí speciálních nástrojů
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 09:52
Jennik   
Mel jsi na mysli pochopitelne eustachovu trubici, ze? Zvukovody jsou casti vnejsiho ucha a nedovedu si predstavit, jak byl schopnej si tam tu zvykacku strcit.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 10:09
MaPa   
Ne-e, skutečně pouze zvukovod. Rozžvejkal, přetrhnul napůl a narval to do uší jako špunty proti hluku.
Já si spíš nedokážu představit, jak by dostal žvýkačku do eustachovky
 

Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 10:05
Lowmick   
Ja jsem se jednou svezl v L410 pri paravysadku do 4000m, krasne to stoupalo, 7m/s jako nic az nahoru, ale pak ten sesup dolu byla bomba, na zacatku sestupu kdyz jeste neni rychlost je vario zarazeny na okraj, to je asi 30m/s, pozdeji az se ero rozjede tak to klesne na nejakych 10-20m/s, ale i tak clovek pristane a nejakou dobu nerika nic jinyho nez "coze, co jsi rikal?".

To je jeste taky v pohode, ale znam cloveka ktery drzi vyskovy rekord v para, skakali myslim z An12 v 10500m, a ono se i tak otevira padak v nejakych 600m, co jsem slysel, jeste tyden po tom byli vsichni napul hluchy
 

Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 10:40
Serž   
An12 ze by vystoupala tak vysoko? letel jsem s ni kdysi davno a v takove cestovce urcite ne, 8 km a to jsem velky optimista
a s tim silenym rozdilem tlaku v usich to mas teda recht. to me nikdy nenapadlo ze pri HALO seskocich se s tim clovek musi vyrovnat
 

Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 10:53
Lowmick   
Ted clovece nevim jestli nekecam, ale fakt bych rekl ze An12, prej ji meli pujcenou z Ruska a pilot po pristani rikal ze to byl zajimavej zazitek i pro nej protoze takhle vysoko v zivote nebyl...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 10:56
Serž   
nejsem si jisty ale mozna ze i amici skacou ze zadni rampy C-130, takze pokud nespadli tak je mozne ze to byla dvanactka. ale jinak muselo byt zajimave tlakovani kabiny kdyz meli otevrene dvere
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 11:01
Lowmick   
Tam se asi na nejaky tlakovani moc nehraje, vezmes si desatery ponozky, troje kalhoty, dve bundy, na to kombinezu, na hlavu helmu, kyslik a jdes.
 

Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 11:42
Hoplite
An-12 tolko nastupe. My s An-26 sme vyhadzovali paraganov z 9800m.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 21:40
dandee
Tusim na nejakom SIADe v Bratislave nepamatam si rok,sa robil pokus o rekord vo vysadeni nejakeho mnozstva vysadkarov a spojenia pocas padu a to sa prave robilo s ruskymi AN-12 kami.tzv. dobytcakmi.Mali sklopnu rampu a ziadnu hermetizaciu.Tych fanatikov zhadzovali z vysky okolo 10 km,vsetci mali pilotne prilby s kyslikovymi dychacmi a pilotne zimne oblecenia,bol o tom nakruteny aj dokument,kde to vsetko ukazovali.Takze kto hlasoval za to,ze AN-12 vystupa do 10 km vyhral.
 

Re: Re: Re: Re: Tlak v kabine - dotaz   27. 10. 2006 / 12:11
MaPa   
Tady jsou nějaký data o An-12: http://www.theaviationzone.com/factsheets/an12_specs.asp
a podle nich by se Andula do týhle vejšky skoro (+- stovky metrů) mohla vyhrabat.
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ