FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 27. 9. 2024, svátek má Jonáš Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Rušič vztlaku u 737 Jeden příspěvek | Celý strom
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737   29. 9. 2006 / 10:55
MaPa   
Tak teda trochu k proudění vzduchu okolo profilu křídla a co se tím všechno dá dělat.

Experiment: vezmeme rovnou tenkou desku se zaoblenými hranami a umístíme jí do větrného tunelu tak, aby její tětiva byla souběžná s proudem vzduchu. poté začneme tuto desku ofukovat vzduchem o velmi mírné rychlosti a přitom na ní měříme síly jak ve směru proudu, tak v jeho kolmé rovině. Zpočátku sledujeme, jak vzduch poslušně obíhá v uspořádaném proudu okolo desky. Pak začneme zvyšovat rychlost. Téměř lineárně narůstá síla ve směru proudění způsobená čelním odporem, ale proud zůstává nezměněn. Až najednou a to skokově, síla značně vzroste, protože vzrostl odpor. Proud vzduchu se na obou stranách začal v okolí desky motat v jakýchsi spirálách, postupujících od náběžné hrany k odtokové. V tuto chvíli dosáhlo Reynoldsovo číslo své krytické hodnoty a proudění se změnilo z laminárního na turbulentní.
Reynoldsovo číslo je bezrozměrné číslo, Re = v . l / u ,kde v je rychlost, l je charakteristický rozměr (průměr koule, hloubka křídla atp.) a u je kinematická viskozita vzduchu a můžeme ho interpretovat jako poměr setrvačné a vazké síly.
Když tento pokus zopakujeme s tím, že desku mírně odkloníme od směru proudu, cca o 5° úhlu náběhu, můžeme současně měřit i vztlak této desky. Zjistíme, že při stejné rychlosti dojde ke stejnému jevu, tedy ke skokovému přechodu laminárního proudění k turbulentnímu. Co je ale důležité, síla kolmá na směr proudu - vztlak - zůstává nezměněn.
Takže pane doktore, turbulentní proudění neznamená nižší vztlak. Jediné co to znamená je větší odpor. U motoráku se to vyrovná tahem pohonné jednotky, ale u větroně to znamená čumák dolů, aby se udržela stejná rychlost, což se tedy projeví nižší klouzavostí ale ne snížením vztlaku.
Budeme pokračovat v experimentu, a to tak, že budeme za stálého laminárního proudění při hodnotě cca 95% kritického Re plynule zvyšovat úhel náběhu. V určitém okamžiku zaznamenáme skokový pokles vztlaku a opticky budeme sledovat, jak na horní straně se laminární proud utrhl od povrchu a vytvořil vír jak voda pod jezem. Došlo k utržení proudnic a u letadla by to znamenalo divokou jízdu. Když při tomto nastavení desky začneme zvyšovat rychlost proudění, tak opět při kritickém Re dojde k přechodu laminárního proudu do turbulentního, ale krom skokového zvýšení odporu zaznamenáme i skokový nárůst vztlaku. Přitom můžeme pozorovat, že turbulentní proudění i na horní hraně křídla způsobilo, že zmizel vír a toto turbulentní proudění se již opět drží povrchu desky. Můžeme pokračovat dál, cca při 105% Re, a zjistíme, že sice při dalším zvyšování úhlu náběhu dojde i při turbulentním proudění k odtržení proudu od vrchního povrchu desky, ale bude to při mnohem vyšší rychlosti.
Pokud desku upravíme tak, že na horní hranu přechodu mezi zaoblením náběžné hrany a rovné části umístíme turbulátor (třeba přilepíme špagátek), pak zjistíme, že na této horní hraně dojde k přechodu proudění do turbulentního mnohem dříve, než bylo původní kritické Re. Tedy k utržení proudu při 95% kritického Re u takovéto desky s turbulátorem dojde až při vyšším úhlu náběhu.
Stejného efektu dosáhneme, když náběžnou hranu odřízneme pod úhlem cca 30° od svislice a tuto část přiděláme k desce se zachováním malé štěrbiny mezi náběžkou a zbytkem. Postačí štěrbina v tloušťce prořezu. Vlastně se tak vytvoří slot. U něho dochází k tomu, že část vzduchu, který by jinak šel po spodní hraně desky profoukne štěrbinou na horní hranu a tam způsobí vznik turbulentního proudění nárazem do laminárního proudu obtékajícího horní část náběžky. Výhodou je však menší odpor než u jednoduchého turbulátoru a zachování výhody turbulentního proudění a tedy i většího úhlu náběhu při této rychlosti.
Pokud toto ještě doplníme o další řez desky v cca 70% hloubky jejího profilu a tentokrát její konec připojíme krom štěrbiny ještě se sesazením odtokové hrany o cca 5° dolů, vytvoříme tak vlastně prohnutí desky (profilu) a zároveň štěrbinovou klapku.
ta pak umožní ještě další zvýšení úhlu náběhu, neboť další proud vzduchu zespodu zvýší energii turbulentního proudu a udrží jej ještě o něco déle na povrchu.
Dopad to má však i opačný, neboť u rychle se pohybujících a velkých letadel je vesměs proudění turbulentní. Vždy se pohybují v režimu nadkritického Re, ale zvyšování energie v horním turbulentním proudu jim umožňuje se pohybovat nižší rychlostí, než by to bylo při zcela hladkém profilu.
Proto u speciálů, od kterých se vyžaduje krátká vzletová a přistávací dráha se občas dělají i víceprvkové sloty, které dokonce svojí konfigurací při otevření i více zakřivují profil ve spojení s vícelamelovými štěrbinovými klapkami.
Od štěpných klapek se naopak v dnešní době upouští, neboť tyto neovlivní odtržení proudu z horní hrany profilu a pouze zvětšují odpor, neboť za nimi dochází k víru s vysokou rychlostí vzduchu a tedy s poklesem lokálního tlaku, který křídlo nasává zpět.

Snad to je pochopitelně a srozumitelně vyvosleno
 
Rušič vztlaku u 737 - Promact Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:02
Rušič vztlaku u 737 - memorex Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:04
Rušič vztlaku u 737 - FSPilot Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:06
Rušič vztlaku u 737 - Promact Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:09
Rušič vztlaku u 737 - Christopher 01 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:11
Rušič vztlaku u 737 - memorex Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:12
Rušič vztlaku u 737 - Christopher 01 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:10
Rušič vztlaku u 737 - memorex Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:10
Rušič vztlaku u 737 - Promact Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:14
Rušič vztlaku u 737 - memorex Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:15
Rušič vztlaku u 737 - nimbo Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:16
Rušič vztlaku u 737 - Christopher 01 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:15
Rušič vztlaku u 737 - nimbo Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:17
Rušič vztlaku u 737 - memorex Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:20
Rušič vztlaku u 737 - nimbo Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:23
Rušič vztlaku u 737 - memorex Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:31
Rušič vztlaku u 737 - Teflon_490 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:21
Rušič vztlaku u 737 - nimbo Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:24
Rušič vztlaku u 737 - Christopher 01 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:25
Rušič vztlaku u 737 - nimbo Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:29
Rušič vztlaku u 737 - Christopher 01 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:23
Rušič vztlaku u 737 - Teflon_490 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:27
Rušič vztlaku u 737 - nimbo Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:28
Rušič vztlaku u 737 - Teflon_490 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:30
Rušič vztlaku u 737 - OK-Milda (BHA410) Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:32
Rušič vztlaku u 737 - OK-Milda (BHA410) Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:30
Rušič vztlaku u 737 - nimbo Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:33
Rušič vztlaku u 737 - Kachna Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:34
Rušič vztlaku u 737 - Teflon_490 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:38
Rušič vztlaku u 737 - OK-Milda (BHA410) Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:38
Rušič vztlaku u 737 - Christopher 01 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:33
Rušič vztlaku u 737 - memorex Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:34
Rušič vztlaku u 737 - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 18:12
Rušič vztlaku u 737 - Promact Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:21
Rušič vztlaku u 737 - Teflon_490 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:24
Rušič vztlaku u 737 - Christopher 01 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:26
Rušič vztlaku u 737 - Promact Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:26
Rušič vztlaku u 737 - Christopher 01 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:27
Rušič vztlaku u 737 - Teflon_490 Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:28
Rušič vztlaku u 737 - nimbo Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:32
Rušič vztlaku u 737 - Kachna Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:33
Rušič vztlaku u 737 - Tragédie v JZD Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:44
Rušič vztlaku u 737 - OK-Milda (BHA410) Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:48
Rušič vztlaku u 737 - Christopher 01 Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 07:12
Rušič vztlaku u 737 - Promact Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 22:32
Rušič vztlaku u 737 - FSPilot Zobrazit celý strom26. 09. 06 v 23:01
Rušič vztlaku u 737 - tonde Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 13:44
Rušič vztlaku u 737 - MaPa Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 14:37
Rušič vztlaku u 737 - FSPilot Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 14:42
Rušič vztlaku u 737 - MaPa Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 14:53
Rušič vztlaku u 737 - FSPilot Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 14:59
Rušič vztlaku u 737 - nimbo Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 15:08
Rušič vztlaku u 737 - OK-Milda (BHA410) Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 15:18
Rušič vztlaku u 737 - FSPilot Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 15:47
Rušič vztlaku u 737 - Balooo Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 16:38
Rušič vztlaku u 737 - MaPa Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 16:55
Rušič vztlaku u 737 - Kachna Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 17:00
Rušič vztlaku u 737 - kuma Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 17:27
Rušič vztlaku u 737 - kuma Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 17:39
Rušič vztlaku u 737 - MaPa Zobrazit celý strom29. 09. 06 v 10:55
Re na N: Rušič vztlaku u 737 (ještě aspoň jednou, ale asi taky kravina, že... :) ) - kuma Zobrazit celý strom01. 10. 06 v 22:00
Re na N: Rušič vztlaku u 737 (ještě aspoň jednou, ale asi taky kravina, že... :) ) - Promact Zobrazit celý strom01. 10. 06 v 22:14
Re na N: Rušič vztlaku u 737 (ještě aspoň jednou, ale asi taky kravina, že... :) ) - kuma Zobrazit celý strom01. 10. 06 v 22:30
Rušič vztlaku u 737 - kuma Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 17:30
Rušič vztlaku u 737 - FSPilot Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 14:41
Rušič vztlaku u 737 - OK-Milda (BHA410) Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 14:44
Rušič vztlaku u 737 - FSPilot Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 14:58
Rušič vztlaku u 737 - OK-Milda (BHA410) Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 15:06
Rušič vztlaku u 737 - brendon (SVK832) Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 15:28
Rušič vztlaku u 737 - FSPilot Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 15:45
Rušič vztlaku u 737 - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom27. 09. 06 v 18:00
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ