| | | Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:02 | |
| | Nevíte někdo k čemu je a jak funguje rušič vztlaku u křídla.Viděl jsem ho u 737,ale předpokládám,že ho mají i jiné jety. |
| |
|
| | | Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:04 | |
| | | |
|
| | | | Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:06 | |
| | Páne jó, takový učený člověk |
| |
|
| | | | Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:09 | |
| | Obrázek hezky,jak z vlastivedy pro 3.tridu.Diky za objasneni |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:11 | |
| | | |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:12 | |
| | no ehmm chtel sem aby videl pusobení sil |
| |
|
| | | | Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:10 | |
| | No nevim, jestli se da srovnavat spoiler u formule se spoilerem u letadla. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:10 | |
| | | |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:14 | |
| | No myslim ,že to je srovnání jako hodinky a holinky |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:15 | |
| | no myslim fyzikalni zakony plati pro vse stejne navic co se tyka vztlaku.... |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:16 | |
| | ibaže spojler na formuli a na eropláne funguje na úplne odlišnom fyzikálnom princípe |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:15 | |
| | To nee...spoiler u letadla Ti rusi vztlak, u formule dela to same a zvysuje pritlak. Mozna co se vzhledu tyce . |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:17 | |
| | tak to teda nie, spojler u formule ti vytvára vztlak, ale opačným smerom, teda k zemi= zvyšuje prítlak, otoč to krídlo opačne a formuľa začne lietať, spojler na krídle je na kapánek inom princípe |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:20 | |
| | a u letadla dela asi co? zvysuje pritlak a snizuje vztlak |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:23 | |
| | ty si to nepochopil, to krídlo u formule je klasické krídlo len je opačne otočené a vytvára teda vztlak smerom k zemi, kdežto u lietadla ti spojler vyruší laminárne prúdenie na krídle a spôsobí vyrušenie vztlaku |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:31 | |
| | pravda pravda, ma chyba v tom spechu sem hodil druhej odkaz co byl na googlu aniz bych se na to dival..... ovsem ucel je stejny |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:21 | |
| | A co tedy vytvari ground spoilers u letadla? Diky nemu leti? |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:24 | |
| | ground spojlers ti zvýši odpor a ruší vztlak, s prítlakom to nemá absolútne nič spoločné |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:25 | |
| | Jestli myslite airbrakes, tak ty vzltak moc nerusi(v porovnani se spoilerama), ale zvysuji odpor. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:29 | |
| | bavíme sa o princípe, to s airbrakes je jasné, na rušiče vztlaku sa zmenia akurát tým, že sa vyklopia o väčší uhol |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:23 | |
| | Kdyby vytvarel vztlak, tak by ta formule asi odletela ne? A jelikoz vytvari pritlak, na tom se shodnem, ne(?), tak nemuze vytvaret vztlak(nebo maly)? |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:27 | |
| | No, vytvari vztlak, ale je tam napsano, opacnym smerem. Cili podle meho pritlak, ale asi v tom mam gulas. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:28 | |
| | otoč si to krídlo z formule zrkadlovo a uvidíš, že je to skoro klasický prehnutý profil. Teda na základe Bernouliho rovnice a rovnice spojitosti prúdenia vytvára to krídlo normálny vztlak, ale keďže je otočené opačne, tak je vektor vztlaku smerom nadol |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:30 | |
| | A neni teda vztlak a pritlak fyzikalne to stejne, jenom jedno je smerem nahoru a druhe smerem dolu? Nevim, v tohle se nevyznam, jen si to tak myslim, proc se tedy u formuli pouziva slovo pritlak? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:32 | |
| | Vztlak na křídle působí přítlak soustavy karoserie - třeba tak. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:30 | |
| | Aj aj aj. Tady se to ale hádá. Tak shrnu za Nimba. Na čistém profilu vzniká tzv. vztlak, způsobený rozdílnou rychlostí obtékání. Čím rychleji to fouká, tím je tam nižší tlak a obráceně. Rozdíl těchto dvou hodnot je právě onen vztlak, a je jedno kterým směrem působí. (když uděláš letadlem lopas, tak neřešíš vztlak a přítlak.
Oproti tomu spoilery maji především funkci výše zmíněnému obtékání zamezit a tím snížit popř. zrušit vztlak. U většiny dopravních letadel pak funkgují spoilery (vlastně jen část) i jako speedbreaky, neboť svou podstatou zvyšují i čelní odpor. U stíhacích i u některých dopravních (např. BAe-146) jsou speedbreaky někde na trupu, co by "plácačky" zvyšující pouze čelní odpor.
Kapíšto? |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:33 | |
| | dík |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:34 | |
| | Konečně někdo, kdo mluví řečí aerodynamiky |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:38 | |
| | Si to mohl taky takhle napsat na zacatku, a byl by pokoj |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:38 | |
| | NZ 3,80 Kč |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:33 | |
| | Nevidim to jako hadku, ale jako poradnej gulas . |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:34 | |
| | kazdej tu totiz zacal mluvit o necem jinym a ja sem zacal hehe |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 18:12 | |
| | Dovolil bych si jedno malé zpřesnění - tlak není nižší, tlak je stejný, jak už kdysi stanovil pan Bernoulli (a to chudák ještě netušil, že vzduch můžeme považovat za kapalinu jen do cca M.4). Co je naopak důležité, je rozdělení onoho tlaku (tzv. celkového, stagnačního nebo pitot) na dvě složky - statický a dynamický tlak. A protože jejich součet je konstantou, je to právě příbytek dynamického tlaku na delší straně profilu (způsobený zmíněnou vyšší rychlostí obtékání), který způsobuje naopak úbytek tlaku statického a to je to ono sání, které vytváří vztlakovou sílu.
Čili ne tlak za to může, ale dynamický tlak za to může - způspbuje to, že se statický tlak snižuje a tím nám vzniká vztlak. |
| |
|
| | | Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:21 | |
| | Diky za všeobecnou diskuzi,ale zatím jsem se dozvěděl hovno. |
| |
|
| | | | Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:24 | |
| | Spoilery se na priblizeni armuji, cili davaji do pozice, kdy jsou pripravene se otevrit jakmile se hlavni podvozek dotkne runwaye. Vysunutim vytvareji pritlak, cili rusi vztlak, ktery letadlo drzi lepe na zemi, aby se nemelo tendenci vratit zpet do vzduchu. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:26 | |
| | Spoilery se vysouvaji trosku i za letu...pri klesani. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:26 | |
| | Takze to snad má být český výraz pro speed brakes? |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:27 | |
| | Ne to, je neco jinyho |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:28 | |
| | No, podle mne spoilers=speed brakes, ne? |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:32 | |
| | spoiler a speed brake je väčšinou tá istá plocha na krídle a líšia sa iba uhlom vyklopenia. Speed brake- menší uhol počas letu(zvyšuje iba odpor, ruší vztlak minimálne)
spojler- väčší uhol na zemi(ruší vztlak a zvyšuje odpor) |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:33 | |
| | Bych neřek,...Spoiler, interceptor ruší vztlak (trhají proudění za nimi). Je sice pravda, že zvedne i odpor, ale to je druhotný jev. Speed Brake jsou např. u f100 brzdy na ocase.
Jinak si přečtěte učebnici aerodynamiky,... Žádný přítlaky, nic takového se nekoná. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:44 | |
| | Ty brdo .. tak to je narez .. naprosto, ale naprosto to same se tu hadalo asi pred ctrnacti dny.... to si to budeme davat kazdych ctrnact dnu? |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:48 | |
| | Asi jo, aby jsis to dobře pamatoval. Opakování je matka Tragédie |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 07:12 | |
| | Proc kazdymu prijde, ze se to tu hadalo? Video OMNGA...tam se to hadalo . |
| |
|
| | | Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 22:32 | |
| | Tady je obrázek toho rušiče |
| |
|
| | | Re: Rušič vztlaku u 737 26. 9. 2006 / 23:01 | |
| | Jednoduše: tím, že se vyklopí brzdící štíty, zruší to vztlak na části křídla, které není schopno dál nést letadlo. Je to vidět při každém dosednutí dopravního letadla (i u vrtulových). Tím se při dosedu zabrání případnému poskakování letadla na dráze. Ve vzduchu se používá taky, ale jen v malém rozsahu a né příliž často.
Velmi propracovaná stránka o Boeingu 737(v angličtině): http://www.b737.org.uk/
Toto je popis: http://www.b737.org.uk/flightcontrols.htm |
| |
|
| | | Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 13:44 | |
| | Zajímavý stromeček
promacte, ptáš se na fungování rušiče vztlaku u křídla jetů obecně a uvádíš, že jsi ho viděl na křídle B737 (jen rekapituluji dotaz - ne nadpis stromu ). Velký mašiny neznám, ale dovolím si popsat rušič vztlaku - interceptor - u MiG-23:
MiG-23 neměl křidélka, celou jeho odtokovou hranu zabírá vztlaková klapka. Potřebný náklon pro zatáčení se tedy dosahoval pomocí dvou prvků - plovoucí stabilizátor a rušič vztlaku. Rušič vztlaku jsou dvě plošky na horní straně levého i pravého křídla MiGu23, vždy se otvírá jen na jednom křídle. Chci-li zatočit doleva, potřebuji levý náklon - dám knipl doleva, vysune se rušič vztlaku na levém křídle, naruší proudění vzduchu, sníží se vztlak levého křídla a křídlo jde dolů (jakoby se propadne). Přitáhnu knipl a letadlo zatáčí doleva. Pravá zatáčka analogicky, jen se vysune rušič vztlaku na pravém křídle. Toto platí pro vzletovou a přistávací konfiguraci, kdy je křídlo otevřeno na úhel 16 stupňů. Při přestavení křídla na letovou konfiguraci 45 stupňů se zatáčí stále pomocí rušení vztlaku na patřičném křídle, ale přidává se k tomu již i diferenciální výchylka výškového kormidla - výškovka se vychyluje jedna půlka dolů a jedna nahoru, přičemž její střední úhel obou dohromady tvoří vychýlení výškovky. Při konfiguraci křídla 72 stupňů pro lety vysokou a nadzvukovou rychlostí se již rušič vztlaku nepoužívá, je stále zavřený a plnou funkci křidélek přebírá právě výškovka svými diferenciálními výchylkami - tomu se říká plovoucí stabilizátor. Interceptor u MiG-23 se nepoužívá jako vzdušná brzda, neboli brzdící štít, jak to má např. Ito chybně na svém modelu, brzdící štíty jsou velké lopaty na ocase. Bohužel ve spoustě literatury je rušič vztlaku na MiG-23 nazývám spoilerem, což je podle mne špatně, neslouží k brzdění, ale jen k řízení náklonu, při vysunutí brzdících štítů na ocase se rušiče vztlaku na křídle nevysouvají - pokud není dám náklon, samozřejmě.
Tolik tedy k rušičům vztlaku na MiG-23 . |
| |
|
| | | | Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 14:37 | |
| | Jen mě vrtá hlavou, proč to mordovali na horní část profilu, když na dolní by to bylo safra účinnější |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 14:42 | |
| | Nebylo, protože proudění nad křídlem má větší rychlost a tím pádel má i větší tendenci se odtrhnout, čemuž ten spoiler pomáhá. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 14:53 | |
| | Jenže na spodní straně stačí luft jen trochu zpomalit a vztlak je fuč. Žádný odtržení není třeba |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 14:59 | |
| | Dobrá tedy, víš toho víc, uznávám, jsem ještě bažant |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 15:08 | |
| | ja len tak či si tým, celkom istý? |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 15:18 | |
| | Napadla mě stejná otázka. Proč už by to někdo nedělal, že? |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 15:47 | |
| | Mě to napadlo taky, ale vzal jsem to, že je zkušenější a ví toho víc No, ...teď ani nevím |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 16:38 | |
| | IMHO by to mělo kontraproduktivní efekt vztlakové klapky (klopivý efekt směrem nahoru). Podle mě by to brzdilo a cpalo křídlo nahoru. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 16:55 | |
| | Vztlak vlastně vzniká tím, že luft po horní hraně křídla (více zakřivené části profilu) musí mazat rychleji než po té spodní, aby se na jejím konci opět potkal. Jak je známo, vyšší rychlost = nižší tlak. Proto u souměrného profilu ofukovaného ve smeru jeho osy vztlak nevzniká. Takže by se relativně nabízela možnost snižovat vztlak prodloužením cesty spodní proudnice. Tady je však to jenže - na spodní hraně je prod vzduchu kupodivu méně stabilní a narušení jeho proudu hlavně v první polovině hloubky profilu může způsobit zcela nekontrolovatelné chování.
Proto tedy nejspíš jdou v tomto případě zcela bezpečnější cestou. Ale mám jisté obavy, že by za určitých okolností (nižších rychlostí) mohlo dojít k vytvoření silného turbulentního proudění, což je vzduch s vyšší energií, který se umí přimknout zpět k povrchu křídla a naopak vztlak ještě zvýšit. To je třeba funkce slotů, která již na náběžné hraně způsobuje přechod horního proudu vzduchu do turbulentního proudění a tím umožní snížení minimální rychlosti při udržení dostatečně velkého a stabilního vztlaku. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 17:00 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 17:27 | |
| | IMHO sloty - myslím, že působí právě opačně, než zde popsaný turbulátor - slot v přední části tětivy profilu svou štěrbinou převádí proud vzduchu na sací stranu profilu a svým uspořádáním usměrňuje proudění v přední polovině sací plochy profilu i při vyšších úhlech náběhu, při kterých by došlo k odtržení proudnic a ztrátě vztlaku...
Lidsky - éro se slotem může letět pomaleji a víc natažené, než přejde do pádu (STOL - Storch, AN-2, ale taky La-5, La-7, L-60 atd.).
Nebo už si to pamatuju špatně?
Turbulátor, jestli jsem to nezapomněl, vytváři turbulentní vrstvu, která sice celkově sníží vztlak, ale i u nerovných povrchů a nepravidelných ploch pomůže pravidelnému rozložení vztlaku (využívají hojně modeláři, ale taky tak trochu L-39 na stabilizátoru)
Pokud jde o MaPouvu teorii o výhodnější deformaci proudnic na tlakové (spodní) straně profilu - je to zajímavé, ale už se na tom pracovalo. Dalo by se to řešit plynulým vyboulováním spodní plochy profilu tak, aby se z obvyklého (dole plochý, nahoře vyboulený) stal symetrický, nebo obrácený. Ale technicky to nakonec šlo udělat jen "prohýbáním tětivy profilu" pomocí ohrnování přední, náběžné části vzhůru a klapek a elevonů směrem nahoru (bylo to zkoušeno u vysokovýkonných kluzáků a mají to i některé roury). Právě prohnutí tětivy profilu je důvod, proč se spoilery dělají u všech letadel nahoře. Udělat je tam je technicky mnohem jednodušší, protože na konvexní ploše stačí menší výchylka pro potřebný efekt. Pootevřené spoilery na horní ploše fungují jako spoilery, když se tatáž věc "pootevře" na spodní straně profilu, funguje jako přistávací klapka.
Pokuď jde o "rušiče vztlaku" - tak ty jsou i na všech kluzácích - jsou to známé "brzdy". Zde plní obě role - jak roli aerodynamické brzdy (zvětšují čelní odpor), tak "rušiče vztlaku" - protože turbulence kolem brzd v pruhu, rovnajícím se jejich šířce, vyruší vztlak - a tak při cca 90cm dlouhých brzdách má při jejich otevření blaník najednou místo 16,2m rozpětí jen jakoby 14,6m. A to už je znát - padá dost přesvědčivě - a zas vyplave, když se zaklapnou. U jincýh kluzáků, kde se brzdy nevyklápí, ale vysouvají naplocho kolmo k ose letu - se maličké pootevření projeví právě jako rušič vztlaku a teprve masivní otevření jako aerodynamická brzda (VT-116 Orlík a další). |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 17:39 | |
| | P.S. ale sám si ještě musím doplnit, že maximální výchylka štěpných klapek se taky někdy s úspěchem používá jako vzdušná brzda - viz řada Z-126-226-326-526-726 a moje (jak bych na ní mohl zapomenout!!!) znejmilejší DC-3 !!!!!!!!
A to je teda fakt, tyhle to maj fšici zespod... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 29. 9. 2006 / 10:55 | |
| | Tak teda trochu k proudění vzduchu okolo profilu křídla a co se tím všechno dá dělat.
Experiment: vezmeme rovnou tenkou desku se zaoblenými hranami a umístíme jí do větrného tunelu tak, aby její tětiva byla souběžná s proudem vzduchu. poté začneme tuto desku ofukovat vzduchem o velmi mírné rychlosti a přitom na ní měříme síly jak ve směru proudu, tak v jeho kolmé rovině. Zpočátku sledujeme, jak vzduch poslušně obíhá v uspořádaném proudu okolo desky. Pak začneme zvyšovat rychlost. Téměř lineárně narůstá síla ve směru proudění způsobená čelním odporem, ale proud zůstává nezměněn. Až najednou a to skokově, síla značně vzroste, protože vzrostl odpor. Proud vzduchu se na obou stranách začal v okolí desky motat v jakýchsi spirálách, postupujících od náběžné hrany k odtokové. V tuto chvíli dosáhlo Reynoldsovo číslo své krytické hodnoty a proudění se změnilo z laminárního na turbulentní.
Reynoldsovo číslo je bezrozměrné číslo, Re = v . l / u ,kde v je rychlost, l je charakteristický rozměr (průměr koule, hloubka křídla atp.) a u je kinematická viskozita vzduchu a můžeme ho interpretovat jako poměr setrvačné a vazké síly.
Když tento pokus zopakujeme s tím, že desku mírně odkloníme od směru proudu, cca o 5° úhlu náběhu, můžeme současně měřit i vztlak této desky. Zjistíme, že při stejné rychlosti dojde ke stejnému jevu, tedy ke skokovému přechodu laminárního proudění k turbulentnímu. Co je ale důležité, síla kolmá na směr proudu - vztlak - zůstává nezměněn.
Takže pane doktore, turbulentní proudění neznamená nižší vztlak. Jediné co to znamená je větší odpor. U motoráku se to vyrovná tahem pohonné jednotky, ale u větroně to znamená čumák dolů, aby se udržela stejná rychlost, což se tedy projeví nižší klouzavostí ale ne snížením vztlaku.
Budeme pokračovat v experimentu, a to tak, že budeme za stálého laminárního proudění při hodnotě cca 95% kritického Re plynule zvyšovat úhel náběhu. V určitém okamžiku zaznamenáme skokový pokles vztlaku a opticky budeme sledovat, jak na horní straně se laminární proud utrhl od povrchu a vytvořil vír jak voda pod jezem. Došlo k utržení proudnic a u letadla by to znamenalo divokou jízdu. Když při tomto nastavení desky začneme zvyšovat rychlost proudění, tak opět při kritickém Re dojde k přechodu laminárního proudu do turbulentního, ale krom skokového zvýšení odporu zaznamenáme i skokový nárůst vztlaku. Přitom můžeme pozorovat, že turbulentní proudění i na horní hraně křídla způsobilo, že zmizel vír a toto turbulentní proudění se již opět drží povrchu desky. Můžeme pokračovat dál, cca při 105% Re, a zjistíme, že sice při dalším zvyšování úhlu náběhu dojde i při turbulentním proudění k odtržení proudu od vrchního povrchu desky, ale bude to při mnohem vyšší rychlosti.
Pokud desku upravíme tak, že na horní hranu přechodu mezi zaoblením náběžné hrany a rovné části umístíme turbulátor (třeba přilepíme špagátek), pak zjistíme, že na této horní hraně dojde k přechodu proudění do turbulentního mnohem dříve, než bylo původní kritické Re. Tedy k utržení proudu při 95% kritického Re u takovéto desky s turbulátorem dojde až při vyšším úhlu náběhu.
Stejného efektu dosáhneme, když náběžnou hranu odřízneme pod úhlem cca 30° od svislice a tuto část přiděláme k desce se zachováním malé štěrbiny mezi náběžkou a zbytkem. Postačí štěrbina v tloušťce prořezu. Vlastně se tak vytvoří slot. U něho dochází k tomu, že část vzduchu, který by jinak šel po spodní hraně desky profoukne štěrbinou na horní hranu a tam způsobí vznik turbulentního proudění nárazem do laminárního proudu obtékajícího horní část náběžky. Výhodou je však menší odpor než u jednoduchého turbulátoru a zachování výhody turbulentního proudění a tedy i většího úhlu náběhu při této rychlosti.
Pokud toto ještě doplníme o další řez desky v cca 70% hloubky jejího profilu a tentokrát její konec připojíme krom štěrbiny ještě se sesazením odtokové hrany o cca 5° dolů, vytvoříme tak vlastně prohnutí desky (profilu) a zároveň štěrbinovou klapku.
ta pak umožní ještě další zvýšení úhlu náběhu, neboť další proud vzduchu zespodu zvýší energii turbulentního proudu a udrží jej ještě o něco déle na povrchu.
Dopad to má však i opačný, neboť u rychle se pohybujících a velkých letadel je vesměs proudění turbulentní. Vždy se pohybují v režimu nadkritického Re, ale zvyšování energie v horním turbulentním proudu jim umožňuje se pohybovat nižší rychlostí, než by to bylo při zcela hladkém profilu.
Proto u speciálů, od kterých se vyžaduje krátká vzletová a přistávací dráha se občas dělají i víceprvkové sloty, které dokonce svojí konfigurací při otevření i více zakřivují profil ve spojení s vícelamelovými štěrbinovými klapkami.
Od štěpných klapek se naopak v dnešní době upouští, neboť tyto neovlivní odtržení proudu z horní hrany profilu a pouze zvětšují odpor, neboť za nimi dochází k víru s vysokou rychlostí vzduchu a tedy s poklesem lokálního tlaku, který křídlo nasává zpět.
Snad to je pochopitelně a srozumitelně vyvosleno
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re na N: Rušič vztlaku u 737 (ještě aspoň jednou, ale asi taky kravina, že... :) ) 1. 10. 2006 / 22:00 | |
| | Ad turbulátor v. slot - dík, výsledek není moc jiný, ale vysvětlení ano - a to je důležité, člověk se pořád učí. Nicméně - není mi z toho jasné, proč by brzdy\spolery na spodní straně profilu měly být výhodnější ?? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Re: Re na N: Rušič vztlaku u 737 (ještě aspoň jednou, ale asi taky kravina, že... :) ) 1. 10. 2006 / 22:14 | |
| | Dík za reakci,ale táborák už dávno vyhasnul,a kempaři už dopluli mezi tím až do Hamburgu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re na N: Rušič vztlaku u 737 (ještě aspoň jednou, ale asi taky kravina, že... :) ) 1. 10. 2006 / 22:30 | |
| | Bych odpověděl dřív, ale po návratu z cest, kde nebylo internetu, jsem nejdřív četl staré příspěvky, abych byl v kontextu a u autorů jsem si vždycky kliknul, jestli náhodou nemaj ban, že pak už nereaguju, abych to tu neprodlužoval. Tak jsem se ke svému staršímu problému dostal až po 8 stránkách (každá po 8mi příspěvcích), ale páč to byla oprava mého mylného názoru - a jeden problém zůstal, tak jsem se přece jen po dlouhém váhání (další den v pr×eli) nakonec ješte ozval - taky aby to nevypadalo, že když tady napíšu blbost (pozor! ne kravinu!) a někdo mne poučí, tak místo toho abych byl vděčnej, stáhnu ocas mezi nohy, zatvrdim se auž nikdy sem nic nenapíšu. Tak jsem napsal, že sem vděčnej. Tak soráč... |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 17:30 | |
| | Jo a že si ještě dloubnu - vtlak na sací straně profilu (jak už tady taky někdo psal) vzniká právě protože na spodní ploše profilu proud vzduchu běží pomaleji. Jeho další decentní zpomalení by nakoak vztlak zvýšilo |
| |
|
| | | | Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 14:41 | |
| | Jejda, odkud toto víš??? 8-0 |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 14:44 | |
| | Ještě, že je tam ten smajlík, jinak bych tě odkázal na Toníkův profil |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 14:58 | |
| | Nechapu |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 15:06 | |
| | | |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 15:28 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 15:45 | |
| | Na toto nezbývá říct nic jiného než tzv. LOL Děkuji za objasnění |
| |
|
| | | | Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 18:00 | |
| | Čauky pane,
spoil = rušit, snižovat. Spoiler slouží ke snižování vztlaku a je téměř jedno, jestli symetricky k brždění, nebo asymetricky k diferenciaci rozložení vztlaku v průběhu křídla. Takže to možná zní blbě, ale je to tak A protože to narozdíl od křidélka vztlak nemění, ale opravdu snižuje až ruší, má to jisté "nevýhody" na nízkých rychlostech, z čehož vyplývá pár "perspirativních" důsledků , kterých jsi určitě za svou kariéru zažil spoustu... |
| |
|
|