Tak zase tu motáme páte přes deváté.
Nejprve k VFR:
Tam sice můžeme cokoliv (včetně GPS) použít jako navigačního prostředku, ale samozřejmě nesmí to být jediný. I kdyby se UCL zbláznila, tak na tom nic nezmění
A teď k IFR:
U IFR je ta problematika trošku složitější, ale rámcově asi takhle:
a) Od listopadu 2005 můźe být satelitní navigační systém (GNSS) použitý pro IFR létání. Co musí být splněno viz L8168, je to relativně hodně technických věcí, za nejdůležitější bych zmínil schopnost přístroje sám vyhodnotit míru přesnosti a upozornit na příslušnou degradaci a její míru.
b) Další důležitá věc je že se mluví o GNSS, nikoliv GPS. Ne každá GPS musí splňovat parametry GNSS a ne všechno co je GNSS je postaveno na technologii GPS.
c) Na závěr k té certifikaci - mám takový pocit, že tady je UCL malý pán, pokud jednou nějaká vyšší instance (ICAO, JAR) řekně, že to a to a to je certifikované, tak s tim lidi budou lítat. IMHO nedovedu si představit jak UCL kontroluje jestli je certifikovaná Citation letící z Vídně do Berlína |
|