Při prohlížení všech možných letadel mne napadlo, co je při prvotním návrhu důležitější - zda design, či funkčnost éra a jeho aerodynamika. Neví někdo o nějakém článečku, který by to rozebíral? Zajímalo by mne, jaký je postup - zda první designér navrhne éro a pak si aerodynamici lámou hlavu, jak to dostat do luftu, či zda je to obráceně - aerodynamici řeknou tak a tak a designér si láme hlavu, jak to udělat pěkný. Např. F-117 je vzhledově úžasně hnusnej, až je krásnej, ale lítá, i když jsem četl, že po vysazení počítače se do čtyř sekund stává neovladatelný, F-22 Raptor je parádní mašina vzhledově a asi i letově, i když vypadá jak ze sci-fi, naproti tomu ladné křivky MiG-29, přes rozkošný design MiG-23 ne nepodobný žehličce včetně aerodynamických charakteristik až po B2 - co je tedy v prvotní fázi hlavní? Taky lze v určitých obdobích sledovat velké podobnosti letounů ruských a imperialistických - je to dáno designovou módou či funkčností kontrarozvědek ohledně technologií a vývoji v aerodynamice? (F-111 a MiG-23, Concorde a TU-144 atd, ruský a americký raketoplán jak kdyby si z oka vypadli, přičemž Sojuz a Apollo nemají společného vůbec nic). |
|