FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 13. 12. 2024, svátek má Lucie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Dotaz řídícího na poloha letadla Jeden příspěvek | Celý strom
Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 17:55
papajda
Ahoj kolegové,
tak nevím. Při online letu (IVAO/Boening737 PMDG) se mě zeptal řídící na polohu letadla od majáku a jeho radiál. Konečná destinace byla LKKV a já jsem se nacházel cca.20 Nm od letiště. Bohužel jsem nebyl schopen žádným způsobem regovat, protože jsem se s tímto požadavkem nikdy nesetkal. Můžete mi potvrdit mou domněnku, že stačí naladit frekvenci VORu + nastavit COURSE na maják a následně sdělit směr a vzdálenost od VORu?
Děkuji za každou odpověď.
 

Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:00
MadBird
Vicemene jde o domenku spravnou s tim, ze je nutno klast duraz na smer "OD" VORu protoze jak vsichni vime, tak radialy vychazeji z voru smerem pryc a ridici se tim padem zajimal o to na kterem radialu a jak daleko se nachazis.
 

Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:03
MadBird
Nicmene se jedna o relativne "bezny" dotaz a spravna odpoved na nej patri k elementarnim zakladum radionavigace, kterou by kazdy online letec mel ovladat
 

Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:04
Fabo™   
Je mozne pouzit napr. udanie polohy 15NM to KOLUM?
 

Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:06
MadBird
Mozne to sice je, ale ridici v tu chvili asi pouze zaupi a obrati oci v sloup protoze mu tim sice reknes jak jsi daleko od nejakeho bodu ale vynechas to dulezite - kde se vlastne nachazis.

Je to vicemene stejne jako kdyz reknes bydlim 20km od Prahy. V tu chvili sice vime presne vzdalenost kde bydlis ale nemame ani tucha v jake obci... A proto je dulezita nejen DME vzdalenost ale i prave onen pozadovany radial.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:09
MadBird
Nehlede na to ze odpoved "15nm od nebo do KOLUM" je na primarne anoncovany dotaz ridiciho zcela spatna protoze se s nejvetsi pravdepodobnosti jedna pouze o tratovy bod a ne VOR/DME majak.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:10
Fabo™   
tak to je sice pravda, ale vacsinou prilietam na Kolum po nejakej specifickej trati... bud zadanej ATC alebo vo FP... nie?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:13
ada.pih
ale prijde mi divne,ze kdyz mi ridici zada takovyto pokyn,tak nez zjistim frekvenci,naladim tak ubehne spoustu casu,s cimz by ridici asi nebyl spokojeny
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:19
nimbo
no za normalnych okolnosti je bezne, ze si navigacne body po trati ladis sam a tym vlastne kontrolujes navigaciu. A potom to az zas tak dlho netrva, pretoze nepredpokladam ze sa ta riadiaci spyta na polohu voci nejakemu bodu z tramtarie
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:33
ada.pih
no to jedine,ale kdyz je to treba vor ktery nemam na trati,tak nevim nevim,za jak dlouho bych nekde v mapach splasil jeho frekv.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:37
nimbo
tak sa spytas riadiaceho a on ti to urcite rad povie
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:45
Michael   
Zkus kliknout v FMC na tlačítko FIX
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 20:08
ada.pih
a sakra tak to jsem zase neco nezvladl))) tak ted je mi to uz jasne,ach jak je to jednoduche
 

Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:38
D@li
Pravděpodobně si chtěl říci "každý online IFR letec", protože mnoho VFR letadel VORy vůbec nemá.
 

Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:43
Teflon_490   
Tak, a ja jeste doplnim, jakze to teda v tom 737NG od PMDG zjistis. Staci, kdyz si naladis dany VOR, a na PFD se ti v levem hornim rozku objevi prave tento nalazeny VOR a vzdalenost k nemu, spolecne s radialem, na jakem se prave nachazis k tomuto VORu. Bohuzel si ted nejsem jisty, jestli je to radial, nebo kurz, ale to zjistis jednoduse, a prinejhorsim odectes 180°.
 1x  

Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 18:49
D@li
Ještě jednou jsem si tenhe thread pročetl zhora dolů. Může mi někdo vysvětlit proč se při IFR letu řídící vůbec na takovou věc ptá??
 

Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:01
Serž   
treba protoze je to pozadavek zkousky nebo kdyz nema radarovy kontakt?
 

Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:05
Priskac   
jasne ze moze, pyta sa napriklad preto ze napriklad zblbo spojenie a napriklad si sa mu stratil z obrazovky radaru a potrebuje urcit tvoju polohu, a tomu sa hovori proceduralne riadenie. Este k tomu KOLUM co pisal Fabo, ono popravde ak samotny KOLUM je iba nejaky mysleny bod, to nieje relevantny radionavigacny bod, cize ty musis hlasit polohu k nejakemu radionavigacnemu bodu pri KOLUMe je to VOR KSC, cize musis zahlasit vzdialenost a kurz od/k VORu
 

Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:08
Fabo™   
Este otazku, musi to byt prave KSC alebo anpr. aj SLC?
 

Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:10
Priskac   
vzhladom ze pre bod KOLUM je publikovany v leteckych mapach referencny VOR KSC tak nieje co dalej riesit, cize referncny VOR k KOLUM je VOR KSC a nie SLC...
 

Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:13
D@li
Hmm, tak pokud ztratil radarový kontakt tak by to měl přinejmenším pilotovi oznámit což se evidentně nestalo, protože autor threadu o tom nemluví. Pak se tento dotaz na radiál a DME vzdálenost dá pokládat za oprávněný.
 

Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:15
Priskac   
ano, riadiaci moze dat pilotovy takuto otazku, je to kontrola ci dany pilot ovlada zaklady navigacie, resp. aby napriklad aj pilot vedel a mal potuchu ze kde sa nachadza, nieje na tom nic divneho, z casu na cas to ziadam aj ja od pilotov...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:19
D@li
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:23
Fabo™   
Tiež sa napr. môže stať, že bude nejký problém s radarom, zrkadlovo sa prehodí obraz atď...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:27
D@li
Ježiši... Neříkejte mi pořád co všechno se může stát... O ničem takovém v úvodu tohoto threadu nebyla řeč. Jednalo se pravděpodobně o standardní IFR let a řídící chtěl pavděpodobně vyzkoušet znalosti pilota (jak tady bylo řečeno).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 23:11
Marky Parky   
Tak a zrovna to se stalo. Řídící jsem byl já a informoval jsem všechny stanice o ztrátě radarového kontaktu. Důvodem pro hlášení polohy byl VOR rozstup mezi dvéma letadly stoupajícími/klesajícími skrze stejnou letovou hladinu. Rozstup byl dělaný na VOR OKL a předtím než jsem z pilota příslušnou informaci vypáčil jsem radarový kontakt obnovil.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:26
tonde   
potvrzuji, v reálu to bylo naprosto běžné, že se řídící zeptal pilota na polohu, i když cvičil v zóně, rovněž tak VS na navigačním letu i za vidu i nad mraky. Jednou se mně to řídící zeptal akorát když jsem tahal přemet a pak si ze mně dělali všichni srandu, jestli prý neumím mluvit při šesti g, lezou z vás zajímavé zvuky )))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:31
Priskac   
joo Tonde, mam pocit ze pri 6g by z viacerych z nas liezlo von aj nieco ine nez prave len "zajimave zvuky"
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:31
D@li
Nevím jak u stihačů, ale v obchodní letecké přepravě toto opravdu není běžné .
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:33
Priskac   
myslis 6g alebo ta kontrola polohy?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:34
D@li
O čem píše Tonde, že je běžné...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:37
tonde   
myslel jsem samozřejmě u stíhačů, nechal jsem se unést Ale zdůvodnění Priskáče, aby si ATC ověřil, či pilot ovládá radionavigaci mi připadá rozumné.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:42
D@li
To určitě, ale pouze na síti. Proto jsem na jeho příspěvek (kde o tomhle testu mluvil ) odpověděl smajíkem. V reálu by se s takovýmhle dotazem se zlou potázal. Piloti při IFR letu mají i bez toho dost práce než odpovídat na rozmarné dotazy řídícího, který se zrovna asi nudí .
 

Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 22:50
Latom   
No tak s tím moc nesouhlasím. Byl jsi už v letadle? A to už máš tohle: V reálu CPL, MEP, MEP (IR), ATPL (zatím frozen) a podobný dotaz pokládáš za doklad nudy? Měl by jsi se asi v tom všem zdokonalit. Asi jsi třeba ještě neslyšel o výpadku radaru.
 

Re: Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 23:17
Marky Parky   
Krom již zmiňované ztráty radarového kontaktu můžu uvézt několik dalších důvodů pro tenhle dotaz:
a) aplikace procedurálního rozstupu s jiným provozem se kterým není radarový kontakt
b) identifikace letadla při řízení primárním radarem pomocí polohy
c) verifikace polohy letadla např. při degradaci RNAV nebo VOR recieveru

Kdybych přemýšlel dál, určitě bych toho vymyslel víc...
 

Re: Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   25. 5. 2006 / 13:29
D@li
Tvoji reakci a způsob jakým jsi ji napsal bych přisuzoval náctiletým účastníkům tohoto fora, ale od Tebe bych to nečekal. Ptát se pilota jestli už byl v letadle a citovat úryvky z jeho profilu - nechápu.
O výpadku radaru jsem se tady už bavili a kdyby sis Ty "Vševěde" dobře pročetl celý thread tak by si na to přišel.
Důvod proč tohle všechno vzniklo byl v ten, že jsem chtěl vědět proč se při IFR letu dle plánku, po stanovené trati a bez ztráty rad. kontaktu (protože o ztrátě v úvodu nepadla ani zmínka) ptá řídící, bez udání důvodu, na polohu vůči VORu. Za normálních okolností když letí po trati (a když není zrovna vektorován) mu přece musí stačit vzdálenost k příštímu bodu na trati a výška. Bylo mi tady řečeno, že se to na síti běžně dělá a slouží to k prověření pilotových znalostí - tohle totiž řídící v reálu opravdu nedělá, aby bezdůvodně zjišťoval jestli piloti ví kde jsou. Proto mě to zajímalo. Ostatní důvody k zjištění polohy, které tady byly zmiňovány (Markym atd.)samozřejmě chápu a je jasné, že v těchto případech její udání nutné (a pokud možno co nejpřesnější).
 

Re: Re: Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   25. 5. 2006 / 13:49
pseudoMates
Jeden mě teda napadá, kdy se zeptá "bezdůvodně".. Není to nikterak častý jev, ale stát se může.. Buď se letadlo omylem přeladí na jinou frekvenci a řídící tedy ani neočekává, že se mu nějaké takové letadlo ozve na spojení a nebo se ještě může stát, že z důvodu velmi hustého provozu nemůže letadlo na první pohled "najít".. proto se může zeptat na jeho polohu, aby dokázal rychleji cíl na radaru najít...
 

Re: Re: Re: Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   25. 5. 2006 / 14:05
D@li
Nemyslel jsem doslova "bezdůvodně" - nějaký důvod to vždycky má. Mylslel jsem bez udání důvodu. A pokud se jedná o objevení letadla na radaru, tak by mu snad mohlo stačit stlačení IDENT na odpovídači.
 

Re: Re: Re: Re: Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   25. 5. 2006 / 15:42
Marky Parky   
Ten IDENT není zas až tak samospásný jak by se na první pohled mohlo zdát, on dost často skončí v nejakém defruiteru a je po identu.

Jinak ještě pro upřesnění v době ztráty kontaktu to letadlo bylo na vektoru.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   25. 5. 2006 / 16:22
D@li
To samozřejmě zcela mění situaci - pokud by to zaznělo v úvodním přízpěvku, nemusel vzniknout zbytečný flame. V tom případě byla otázka řídícího zcela oprávněná.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   25. 5. 2006 / 18:04
Marky Parky   
To si dovolím polemizovat, ona by byla opodstatněná i když by byl na trati. Pokud totiž nejsou ty dvě tratě spočítané jako separované, tak je pro rozstup stejně potřeba ta letadla mít s jistotou na těch radiálech, ať už jsou vektorovaná nebo letí po trati.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   25. 5. 2006 / 18:58
D@li
A to i v případě, že mají radarový kontakt?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   25. 5. 2006 / 19:32
Marky Parky   
I kdybys měl radarový kontakt. Radarový rozstup můžeš aplikovat pouze mezi dvěma letadly se kterými máš s oběma radarový kontakt - to znamená nejen že letadlo vidíš na radaru, ale že ho máš i identifikované. Kdyby tedy čistě hypoteticky nastala situace, že s naším letadlem máš radarový kontakt, ale s tím druhým, vůči kterému děláš rozstup ne (vypadl mu odpovídač a místo je kryté jen sekundárem, celkově nedostatečné pokrytí radarem...), tak budeš dělat rozstup na radiál i když okem vidíš polohu toho jednoho letadla.

Pokud máš radarový kontaks s oběma letadly tak samozřejmě použiješ radarový rozstup a nebudeš plašit.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 10x: Dotaz řídícího na poloha letadla   25. 5. 2006 / 19:43
D@li
Jasně Marky, ale já jsem se ptal "mají rad. kontakt" - tím jsem myslel oba. Při výpadku jednoho z nich budeš samozřejmě potřebovat vědět jeho polohu. Myslím, že už to nebudememe řešit.
 

Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 19:25
papajda
Tak už mi to je zcela jasný a tím díky všem za vysvětlení a rady. Už jsem si to taky odzkoušel a světe div se ..ono to funguje. Po zadáni zkratky VORu a použitím tlačítka FIX v FMC naskočí informace o radiálu a vzdálenosti.
Druhá rada od Teflon_069 se neosvědčila, protože v tom místě mám zobrazené informace o bodu na který letím (dané flight planem)
Ještě jednou díky.

PS: Řídící mi nesdělil jakýkoliv problém s radarovým kontaktem.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 23:14
Marky Parky   
Chce to pozorně sledovat frekvenci, nejen hlášení určená pouze tobě, ale i hlášení začínající "all stations ". Na frekvenci chvilku před tím dotazem zaznělo "all stations, lost radar contact, resume position reporting".
 

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   25. 5. 2006 / 19:01
Teflon_490   
Jen jeste doplnim, ten display, o kterem jsem mluvil, ze to tam najdes, je PFD, cili Primary Flight Display, je to ten uplne nalevo, ten s umelym horizontem, a najdes to v nem v levem hornim rohu, pokud naladis VOR na NAV1.
Ty si pravdepodobne koukal na prostredni display, kde primarne najdes udaje tykajici se route v FMC.
 

Re: Re: Re: Re: Dotaz řídícího na poloha letadla   24. 5. 2006 / 22:46
Latom   
No, vzhledem k tomu, že autor asi nezvládá základy radionavigace, tak nevyčítej danému ATC něco, co z jeho pohledu je správné, protože nevím, co by dělal, kdyby oznámil, že nemá s dotyčným radarový kontakt. Nebo třeba s tebou, podle toho co jsi tu napsal.
Z toho jeho dotazu je aspon vidět, že se tě bude snažit řídit jiným způsobem.
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ