V polovině padesátých let připravovala Avia v Praze-Letňanech licenční výrobu letounu Iljušin Il-14P pro 26 cestujících. Po dohodě s ČSA byl letoun překonstruován pro větší kapacitu a přicházel pak do služby pod názvem Avia Av-14. Na krátkých a středních zahraničních tratích létalo 7 strojů pro 24 až 32 cestujících a 22 strojů s prodlouženým trupem pro 40 osob. Později ČSA používaly i tři letouny původně dodané vládní letce a příležitostně i tři stroje ČSLA. Konstrukce byla celokovová s plátěným potahem kormidel. U ČSA sloužilo celkem 32 letounů a to od roku 1957 do roku 1977.
Osádka | 3-4 |
Počet cestujících | 24-32 |
Rozpětí | 31,70 m |
Délka | 21,31 m |
Největší vzletová hmotnost | 15 900 kg |
Motory | 2 x AŠ-82T po 1360 kW (1850 k) |
Cestovní rychlost | 320 km/h |
Dolet | 1900 km |