Tento standard vznikl proto, aby naplnil následující požadavky na provoz v čechách:
- Kompatibilita s default MS G/A provozem
- Kompatibilita se stanimi na letištích PAI
- Vzájemná kompatibilita českých AFCADu
- Možnost ladění AFCADu od hrubého ( pouze pozice stání ) po velmi přesný, podle toho jak si tvůrce bude pro dané letiště přát
Informace pro tvůrce AI provozu:
Celý systém se skládá z několika stupňů pravidel. Pokud vám stačí přesnost na nějakém stupni, nemusíte postupovat o stupeň výš, kompatibilita je i tak zajištěna.
I. Stupeň - Základní minimální nastavení
Všechna stání pro aeroklubová letadla ( s jedinou vyjjímkou kterou si popíšeme později ) musí být typu PARKING. Pokud nechcete používat žádné další detailnější rozdělení, musí být všechna stání velikosti Ramp GA LARGE. Pro toto nastavení není třeba letadla dále upravovat.
II. Stupeň - Rozlišení dle velikosti letadel
Stání je možné rozlišovat podle velikosti letadel. Zde platí následující rozdělení (Typ letadla - Typ stání - poloměr):
- Větroně - Ramp GA SMALL - 8m
- Malá jednomotorová letadla ( např. Z142, C172 ) - Ramp GA SMALL - 10m
- Malá vícemotorová, větší jednomotorová ( např. Čmelák, Baron ) - Ramp GA MEDIUM - 14m
- Velká G/A letadla, malé jety ( např. An2, Lear45 ) - Ramp GA LARGE - 18m
Letadla vždy zajíždí na nejmenší stojánku na kterou se ještě vejdou, pokud není určeno jinak dalšími pravidly. Pro toto nastavení budou ( doufám :D ) připraveny všechny AI modely které použijeme. V případě použití nějakého modelu vytvořeného třetí stranou je nutné podle kategorie letadla upravit jeho rozpětí uložené v hlavičce souboru .MDL.
III. Stupeň - Rozlišení dle "domácího" letiště
Na některých letištích stojí letadla domácího AK odděleně od "hostujících" letadel. Aeroklubovým stojánkám nastavte Parking Code ICAO kód daného letiště a pokud budou repainty letadel obsahovat také tento kód ( tj. letadlo bude na daném letišti domácí ), vybere si tuto stojánku. Pro toto nastavení je potřebné vložit tento ICAO kód i do řádku ATC_Parking_Code v aircraft.cfg příslušných repaintů daného letadla.
IV. Stupeň - Další, detailnější rozlišení letadel
Pokud chcete další detailnější rozlišení letadel na vašem letišti, můžete dle libosti, předcházející pravidla již zaručují dostatečnou kompatibilitu vašeho letiště. Například pokud na jedné stojánce parkuje vždy jedno a totéž letadlo, je jako parking code možné použít jeho volačku, pokud vždy zlíny stojí napravo a cesny nalevo, použijte jako parking code ICAO kód letadla. Důležité je ale vždy příslušne upravit řádek ATC_Parking_Code v aircraft.cfg daného repaintu.
Doplňující informace:
Overflow stání: Jestliže na vašem aeroklubovém letišti je umístěno 10 letadel a plánujete rezervovat 5 stojánek pro mimořádné přílety ( navštěvy z jiného domovského letiště, MS/PAI G/A ), nespokojte se jen s těmito 15 stojánkami. Někde v hangárech či na trávě vedle runway vytvořte ještě několik dalších "overflow" stání. Těm dejte velikost Ramp GA Large - 20m, ale nastavte jim typ na GATE. Letadla si je tak vyberou až v případě, že na celém letišti již nenajdou další stojánku na kterou by se vešla. Zajístíte tak, že i při případném těžkém přetížení vašeho letiště budou mít letadla kam zajíždět, ale při běžném provozu tyto stojánky nebudou použity.
Algorytmus výběru stání: Všechna výše uvedená pravidla vycházejí z jednoznačného algoritmu, podle kterého letadla vybírají stání. Ten tady uveřejňuji, aby bylo jasné jak na to.
Letadlo opouští runway a vybírá stání.
Hledá nejmenší stání které splňuje následující podmínky:
a) vejde se na něj ( rozhoduje radius v MDL souboru )
b) je stejného typu jako letadlo ( GATE pro airlinery, PARKING pro g/a - rozhoduje typ motoru letadla! )
c) má stejný Parking Code jako stojánka ( v aircraft.cfg )
Pokud takové stání není, hledá dále:
a) vejde se na něj
b) je stejného typu jako letadlo
Pokud ani takové stání není, hledá dále:
a) vejde se na něj
b) má stejný parking code jako stojánka
Pokud ani takové stání není, hledá dále:
a) vejde se na něj
a pokud ani tohle nic nesplňuje, tak zmizí.