FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 21. 11. 2024, svátek má Albert Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
 Ovladače k PC
 Reálné letectví
 Recenze addonů
 Tutoriály, návody
 X-Plane
 Archiv aktualit
FÓRUM
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
FS vs. realita 14. 03. 2003   A.J. Scandall

      Vážení kolegové - létavci i "létavci", nabídl jsem Jirkovi, že pro něj napíšu krátké pojednání na téma, co mi Flight Simulator do praktického života dal a co nedal. Trochu mě k tomu vybudily články pana Krouzy v magazínu Pilot, které vyšly zhruba před rokem. Ale pak jsem si řekl, že opírat se do někoho a nevystoupit z anonymity by nebylo fér, a výsledek by asi málokoho zajímal. Navíc pročítáním diskuzí tady na Flightsim.Periskop.cz, i jinde na "nesimulátorových" fórech jsem dospěl k poznání, že by nebylo vhodné posuzovat, co je ještě OK a co už je na hlavu, protože na hlavu jsme asi všichni a každý ve FS hledáme něco jiného. Pracovní vytížení v posledním roce způsobilo můj lehký skluz za vývojem, FS se mezitím posunul někam trochu jinam, a já najednou čuměl, když mi kamarád, taky profesionální letec, ukázal let po síti. Ke korespondenci i k samotnému řízení v Berlíně i v Mnichově bych měl námitky, ale kámoš mě ujistil, že "tohle byla z těch dvou sítí ta míň profi a že ta druhá je ještě někde úplně jinde". Takže hodnocení FS radši nechám být, jen si dovolím poznámku: ve zmíněném magazínu Pilot, z října 2000, jsem narazil na článek Michala Brodila o FS2000. Celkem mě mile překvapily postřehy a závěry člověka, který sám není pilotem. Moje názory jsou totiž podobné, zejména v otázce hranic simulace. Proto jsem si řekl, že se radši vrhnu "do svých vod", a podělím se o zkušenosti s konkrétním komerčním produktem.

Ale pár poznámek o vztahu FS - realita si přeci jen neodpustím:

1)      Setkal jsem se tu s názorem, že "jsem 15minut letěl rovně celkem bez problému a asi i díky FS". Pánové, musím vás zklamat. Půjčil jsem řízení už spoustě lidí, a téměř všichni, ať byli naprostými leteckými analfabety, mi řekli - dyť je na tom h…o. Opravdu, letět tak-nějak dokáže i devadesátiletá babička, která jakž-takž vidí a je ještě při smyslech. Letět trochu na úrovni, to už chce trochu cviku. Ale buďte v klidu, lidí, kteří se to nejsou vůbec schopni naučit, je jak šafránu, drtivá většina to nakonec zvládne. Spíš se ukázali jako schopní hned takhle z kraje RC modeláři. Ale troufnu si říct, že přemíra VFR létání na simulátoru v domnění, že to pak budu mít snazší při skutečném výcviku, je spíš na škodu. Několik kamarádů instruktorů mi to potvrdilo. Většina těch, kteří se rozhodli opustit simulátory a usedli do stočtyřicetdvojek a Trenérů, měli jednu hodně špatnou vlastnost: nekroutili u lítání hlavou, nesledovali prostor kolem sebe, tupě koukali na "monitor" před sebe, a hlavně, příliš se věnovali přístrojům. Ani 3D virtuální kokpity to nenahradí. Ti z vás, kteří létají v reálu, mi potvrdí, že lítání za VFR je z 95% sledováním prostoru a zbytek je pozornost věnovaná přístrojům. Ano, i tito se špatným návykům odnaučili, ale trvalo to nějakou chvíli

2)      Kdo to s lítáním myslí trochu vážně, vůbec by neměl pouštět tu korespondenci. Tak trochu, plus mínus autobus, to připomíná frazeologii z USA, ale co se Evropy týče, je to naprosto o ničem a člověk aby špendlíkem hledal něco, co našim zeměpisným šířkám odpovídá. A znám případ, kdy kluk, zkušený VFR letec se dal na tenký led IFRového létání a korespondenci brousil na FS2002, až si úplně zkazil jazyk. Takže, pane Krouza, prosím Vás, nepište už nikdy to, co jste psal vloni v Pilotu.

3)      Svět Flight Simulatoru touto verzí překročil tu zvláštní hranici mezi realitou a fikcí, kdy fikce tvarovaná jako realita začíná získávat navrch. Pro ty z vás, kterým tato formulace přijde těžkopádná, to řeknu jinak: dobře vybavený FS2002 může být zajímavější, než skutečnost. A v tom vidím příšernou hrozbu. Proto bych chtěl parafrázovat Churchillova slova, jež sliboval svým spoluobčanům za války "krev a slzy", a vzkázat všem těm, kteří by chtěli někdy létat, ale pořád čekají na nějaký impuls - opusťte počítače, připravte se na práci a dřinu a jděte na nejbližší letiště. Všude vás rádi uvidí. Komerční školy proto, že z vás budou mít peníze, aerokluby proto, že se potýkají s úbytkem mladých letců (a i pracovní síly :)). Ano, čeká vás na rozdíl od "létání" na FS odříkání, učení a třeba taky práce, ale ono se vám to vrátí, protože to, co opravdu prožijeme, to nám nikdo nikdy nevezme. Ale dost filozofie a reklamy skutečným křídlům.

Počet zobrazení článku: 13016  Kategorie: Recenze addonů
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ