Protože se stále množí dotazy jak konkrétně nainstalovat či zkombinovat několik různých scenarií, rozhodl jsem se napsat kratký help, který pomůže pochopit mechanizmy, jakými FS obsluhuje scenaria a pomůže všem těm, kteří nemohou rozumný způsob najít.
Kurzívou budu text prokládat příklady, aby bylo vše jasné. Pro ujasnění předpokládejme, že mám FS2002 nainstalované v adresáři D:\FS2002
Adresářová striktura
Když si stáhnete jakoukoliv scenarii, nebo se podívate na jakoukoliv defaultní krajinu, obsahuje vždy stejnou a jednoznačnou strukturu ardesářů a souborů. Touto strukturou jsou dva adresáře - SCENERY a TEXTURE, adresář TEXTURE není povinný. Třetí nutnou podmínkou aby krajina fungovala ve FS je záznam v souboru scenery.cfg v hlavním adresáři FS2002. V adresářích SCENERY FS vyhledává pouze soubory s příponou .BGL a do adresářů TEXTURE přistupuje pouze, pokud nahrává příslušné textury.
Beru jako příklad svůj vlastní scénář RAKOVNIK.ZIP. Ten obsahuje dva podadresáře SCENERY a TEXTURE. Adresář SCENERY má v sobě dva soubory rakovnik.bgl a rako_exc.bgl, které obsahují příslušná data o budovách, objektech, naviadech, runwayich a podobně. Adresář TEXTURE obsahuje 4 textury RAK1.BMP, RAK2.BMP, RAK3.BMP a RAK4.BMP.
Instalace
Instalace jakéhokoliv krajiny tedy probíhá nasledovně: Kdekoliv na disku vytvořím nějaký adresář. Do něj rozbalím příslušné adresáře SCENERY a TEXTURE. Záznam ve scenery.cfg vytvořím například tak, že spustím FS2002 a z menu World, Scenery Library dám Add Scenery a vyhledám dotyčný adresář.
Svůj vytvořený Rakovník nainstaluji tak, že vytvořím adresář D:\FS2002\SCENEDB\RAKOVNIK. Do něj rozbalím oba adresáře SCENERY i TEXTURE. Záznam ve scenery.cfg vytvořím takto: Ve FS zvolím World, Scenery Library a jako cestu vyplním D:\FS2002\SCENEDB\RAKOVNIK. Vše je hotové, SCENERY běží.
Jen malá poznámka na okraj. Přestože na umístění hlavního adresáře scenerie nezáleží (svůj RAKOVNÍK tedy můžu mít kdekoliv) původním úmyslem Microsoftu bylo všechy krajiny vkládat do adresáře SCENEDB s jakousi systematickou adresářovou strukturou. Většina readme.txt ale říká vkládat adresáře se scénaři do adresáře SCENERY v hlavním adresáři FS, přestože to neodpovídá žádné logice. Důležité ale je, že na poloze adresáře se scenáři NEZÁLEŽÍ, mohou být klidně na jiném disku, jediné na čem záleží je správně vyplněná cesta v SCENERY.CFG!!!
Spuštění FS a načítání scenerií
Při svém spuštění postupuje FS2002 následujícím algoritmem. Projde hlavní adresář SCENERY a načte všechny .BGL soubory v něm obsažené ( neprochází podadresáře ). Poté prochází všechny adresáře zaznamenané v souboru scenery.cfg a prohledává jejich SCENERY podadresáře a opět načte všechny .BGL soubory v nich obsažené.
U mě FS nejprve načte adresář D:\FS2002\SCENERY a poté postupuje adresář po adresáři všemi záznamy v souboru SCENERY.CFG v hlavním adresáři FS.
Indexování a změny scenárií
Protože množství dat, která musí FS obsoužit je obrovské, vytváři si při prvním spuštěni indexové soubory, které zrychlují přístup. Jsou to soubory SCENERY.DAT v hlavním adresáři daného scénaře. Pokud změníte obsah nejakého .BGL, přidáte nebo uberete nějaký .BGL, nebudou souhlasit kontrolní součty a FS provede přeindexování databáze. NEMĚŇTE nikdy .BGL soubory za běhu FS.
Přidělal jsem v airportu zavřené dveře hangáru a tím se mi změnil obsah RAKOVNIK.BGL. Při příštím spuštění FS2002 si FS všimne, že kontrolní součty nesouhlasí a přeindexuje databázi, aby mohl přistupovat a ukázat můj nový zavřený hangár.
Umístění textur
V případě že .BGL soubor odkazuje na nějakou texturu, FS se vždy podíva do adresáře TEXTURE příslušného scénáře. Pokud ji tam nenajde, hledá ještě v adresáři TEXTURE v hlavním adresáři FS, pokud není ani tam, texturu nevykreslí/vykreslí černé nebo bílé místo.
V mém Rakovníku je soubor s texturou RAK1.BMP. Kdyby v adresáři D:\FS2002\SCENEDB\RAKOVNIK\TEXTURE chyběl, FS ho ještě bude hledat v adresáři D:\FS2002\TEXTURE. Pokud jej ani tam nenalezne, vykreslí místo něj černou plochu..
Vrstvy (layery)
Ve FS jsou scenaria uspořádána do tzv. vrstev. Čím vyšší číslo nějaká vrstva má, tím má vyšší prioritu. Pokud nějaká scénaria obahují data, která nahrazují (mesh informace, fototextury krajiny), zobrazí se v dané oblasti vždy nejvyšší vrstva s takovými informacemi. Pokud obsahuje data, která přidávají objekty ( budovy, letiště, dynam. sceneria, navaidy ), zobrazí se všechny vrstvy najednou.
Když si stáhnu Mesh ČR od Vladi Stojeho a umístím ho nad vrstvu default world a default scenery, FS jej zobrazí. Pokud bych ho umístil pod tuto vrstvu, FS jej sice načte, ale výše umístěná Default World mi jej přemaže zpět. Stejne tak by měla být VFR Praha výš, než zmíněné dva Defaulty.
Exclude a flatten switche
Soubor SCENERY.CFG obsahuje mimo jiné dva přepínače EXCLUDE a FLATTEN. EXCLUDE slouží k tomu, aby FS nezobrazoval objekty z vrstev, které jsou pod nastavovanou vrstvou a FLATTEN souží k zarovnání krajiny v místě, kde chcete vybudovat letiště nebo nějaké objekty, které mají být v rovině. Zdá se ale, že ve FS2002 tyto přepínače zcela nefungují, takže ještě existuje možnost vytvořit soubor .BGL který obsahuje potřebné EXCLUDE příkazy. Pokud je tento .BGL obsažen v adresáři SCENERY příslušného scenaria, automaticky maže vše potřebné.
Vraťme se k našemu Rakovníku. V adresáři SCENERY má soubor RAKO_EXC.BGL, který zajišťuje smazání původního LKRK vyjma radiomajáku. Kdybychom tento soubor odstranili, FS by ukazoval čtyři runwaye namísto dvou - dvě původní a dvě nové. Po zapsání příslušného EXCLUDE řádku do SCENERY.CFG by ale původní runwaye měly opět zmizet. Pokud bychom ale tento EXCLUDE doplnili paremetrem ,ALL, smazaly by se nejen runwaye, ale i radiomaják NDB RAK.
Kombinace několika scenarií
Někdy se může stát, že se EXCLUDE oblasti dvou scenarií překrývají a tak dochází k tomu, že když je vyše SCENERY A, není vidět SCENERY B a naopak. Pak doporučuji scenaria prostě a jednoduše sloučit ( tj. nahrát všechny .BGL soubory do společného adresáře SCENERY a všechny textury do společného adresáře TEXTURE ). BGL soubor totiž obsahuje informace o svem objektu bez ohledu na to, v jakem scenariu se nachazi - jedine co potřebuje, je mít příslušné textury v odpovídajícím adresáři TEXTURE. Podobné slučování je možné i jen pro přehlednost.
Chci mít pro přehlednost všechny výškové objekty v Praze v jednom scenariu. Do teď jsem měl Pankrac uložen v adresáři D:\FS2002\SCENEDB\PANKRAC a Žižkov v adresáři D:\FS2002\SCENEDB\ZIZKOV. Nyní si chci na disku udělat přehled, tak si vytvořím adresáře D:\FS2002\SCENEDB\PRAHA\TEXTURE a D:\FS2002\SCENEDB\PRAHA\SCENERY a do nich zkopíruji obsah příslušných adresářu původních scénarií. Pak stačí odebrat PANKRAC a ZIZKOV z SCENERY.CFG a přidat nově vytvořený scénář PRAHA.
Odstranění části scenaria
Někdy jedna část scenaria zasahuje do jiného scenaria a my si přejeme aby ta část zmizela. Pokud máme smůlu, autor scenaria vše má v jednom objektu. Pokud ale máme štěstí, autor vytvořil scenário z více .BGL souborů. Potom nám stačí odebrat příslušný .BGL soubor a nepříjemná část scenaria zmizí.
Scenerie LKPR Vládi Synka obsahuje také hlavní ulice v Praze a Vltavu. Pokud používáme VFR Prahu Petra Bednáře, rázem se nám objeví dvě Vltavy. Zde by žádný exclude nepomohl - Vltava Petra Bednáře je součaśtí textury a LKPR Vládi synka musí být umístěna výše něž VFR Praha kvůli viditelnosti. Proto najdeme .BGL soubor, který obsahuje onu Vltavu ( PRGAREA.BGL ) a jednoduše ho vymažeme.
Doslov
Doufám, že tento dokument pomohl všem, co se snaží nějakým způsobem pochopit jak to se scenárii vlastně je a že pomůže vyřešit obrovský zával dotazů na téma stáhl jsem si a ono se mi nic neukazuje. Hodně štěstí a pěkný polet nad tou nejkrásnější krajinou.