Koncem padesátých let obdrželo Československo v rámci Varšavské smlouvy do své výzbroje od SSSR první nadzvukový záchytný stíhač schopný provozu za všech povětrnostních podmínek. Tento u nás licenčně vyráběný letoun (pod označením S-105) byl prvním sériově vyráběným nadzvukovým letadlem na světě. Československé MiGy-19 byly vyřazeny z činné služby v druhé polovině 80. let.
Verze:
- MiG-19 - první sériová verze
- MiG-19PF - záchytný stíhač pro každé počasí s radarem a schopný odpalovat střely vzduch-vzduch
- MiG-19PM - záchytný stíhač pro každé počasí s novým radarem
- MiG-19R - průzkumná verze
- MiG-19S - stíhač, 3x30 mm kanón
- MiG-19SF - stíhací bombardér
Bojoval v těchto válkách: Vietnam, Arabsko-Izraelská válka (1967)-na straně Arabů. Létal v SSSR, Polsku, ČSSR, Bulharsku, Kubě, Maďarsku, Číně, Pákistánu, Indonésii, Egyptě a Íráku.
Rozpětí | 9.20 m |
Délka: | 12.54 m |
Výška: | 3.88 m |
Nosná plocha: | 25 m2 |
Prázdná hmotnost: | 5760 kg |
Vzletová hmotnost: | 7500 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 8700 kg |
Motor: | 2xTumanskij RD-9B, 32.37 kN s přídavným spalováním |
Max. rychlost: | 1450 km/h |
Stoupavost: | 115 m/s |
Dostup: | 18 700 m |
Dolet: | 2200 km |
Dolet s max.zátěží: | 1390 km |
Výzbroj: | 3x30 mm kanón NR-30, každý se zásobou 70 nábojů |