MiG-15 UTI je dvoumístná cvičná verze MiGu-15, která dostala v kódu NATO samostatné jméno "Midget". První zemí, která dostala licenční práva na výrobu MiGu-15 bylo Československo, kde se vyráběl od roku 1951 pod osnačením CS-102. Další licenční výroba probíhala v Polsku a Číně.
V naší armádě sloužil 30 let. První MiGy začaly létat na letišti v Mladé u Milovic již koncem května 1951. Od června zde pak fungovalo výcvikové středisko, které do konce roku proškolilo téměř stovku pilotů. Již během roku 1952 začly v Žatci, Líních u Plzně a v Českých Budějovicích fungovat tři proudové divize určené k ostraze státní hranice. MiG-15 z letiště Plzeň-Líně zaznamenal první poválečný sestřel. 10.března 1953 sestřelil americký F-84 Thunderjet, který na Domažlicku narušil náš vzdušný prostor.
MiG-15 vynikal snadnou údržbou i v polních podmínkách, umožňoval provoz i z travnatých letišť. MiG-15 dodnes (1996) slouží v několika armádách světa. Dosud okolo 20 zemí používá cvičný MiG-15UTI a tři země (Albánie, Kuba a Rumunsko) používají stále i jednomístnou stíhací verzi. Žádné čínské MiG-15 již neslouží.
Rozpětí | 10,08 m |
Délka | 10,04 m |
Výška | 3,40 m |
Vzletová hmotnost | 4 850 kg |
Motor | 1x Klimov RD-45 FA |
Max. rychlost | 1 015 km/h |
Nosná plocha | 20,6 m2 |
Stoupavost do 10 000 m | 7 min |
Dostup | 14 600 m |
Dolet s přídav. palivem | 1 265 km |
Výzbroj | 1x kanón ráže 12,7 mm |