Stíhací letoun, na němž létali za války naši piloté v odboji ve Velké Británii. Po válce sloužily Spitfiry také u našich stíhacích pluků, avšak poúnorový běh událostí v roce 1948 neopravňoval naděje na udržení provozu britské techniky, závislé na dodávkách náhradních dílů ze země zrodu. Komunistická vláda ve snaze získat jakékoli finanční prostředky přála i exportu vojenské techniky a tak byly březnovým vládním rozhodnutím uvolněny k exportu i Spitfiry. Souviselo to také s nejprve skrývanou podporou nově utvořeného státu Izrael. Po listopadu 1949, kdy byla dodávka dovršena, zůstal u nás jediný Spitfie čs. letectva TE 565, poškozený při přistání během zkušebního letu po opravě v Kunovicích. Říká se, že to byl jedinný zůsob, jak zde uchovat exemplář nezapomenutelného letounu. Je skutečností, že byl zakrátko předán do sbírek Národního technického muzea. Dnes jej lze vidět v Leteckém muzeu ve Kbelích v markingu 310. squadrony RAF s britskými znaky. Jen o číslo vyšší vyrobený, TE 566 ve zbarvení z doby po příletu do Československa, jsme mohli obdivovat v roce 1993 v Roudnici nad Labem u příležitosti Memorial Air Show.
Rozpětí | 11,22 m |
Délka | 9,46 m |
Motor | Rolls-Royce Merlin 63 o výkonu 1 230 kW |
Výzbroj | dva kanony ráže 20 mm, čtyři kulomety ráže 7,70 mm |
Max. vzletová hmotnost | 4 309 kg |
Max. rychlost | 656 km/h ve výšce 7 620 m |
Dolet | 1 575 km |