Tento stíhač poprvé vzlétl v roce 1947. Vznikl relativně jednoduchými zásahy do konstrukce Jak-15 (prvního sovětského proudového letadla). Nápadným znakem byl trojnohý podvozek s polozatahovací přední nohou. Na koncích křídel mohly být zavěšeny odhazovatelné přídavné nádrže. Zajímavě uložený motor vyžadoval potažení spodní části trupu speciálním ohnivzdorným plechem. Po úspěšných letových zkouškách se výroba rychle přeorientovala z Jak-15 na nový typ. Do konce roku 1948 bylo vyrobeno asi 480 strojů.
Bylo to první sovětské letadlo ve výzbroji naší armády. Sloužil u nás od roku 1949 pod označením S 100. Uvažovalo se i o licenční výrobě, ale vývoj letecké techniky šel v té době tak rychle kupředu, že k tomu nedošlo. Jediný kus Jak-17, který u nás sloužil se zachoval a je uložen ve Vojenském muzeu v Praze-Kbelích.
Rozpětí | 9,2 m |
Délka | 8,98 m |
Prázdná hmotnost | 2 430 kg |
Maximální hmotnost | 3 323 kg |
Motor | 1x RD-20, 8,7 kN |
Max. rychlost | 830 km/h |
Dostup | 12 000 m |
Dolet | 740 km |
Výzbroj | 2x 23mm kanón |