FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 23. 11. 2024, svátek má Klement Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
NDB Priblizeni Jeden příspěvek | Celý strom
NDB Priblizeni   20. 11. 2002 / 12:40Vita Zenisek
Ahoj Letavci!
Nekomu jsem tu odpovidal na otazky k ILS priblizeni a behem toho jsem se lehce otrel o NDB.
Je tu nekdo, kdo skutecne vi jak spravne letat NDB priblizeni? Nejvic by mne zajimalo, jakym zpusobem se urcuje vzdalenost? Pocita se nejak z rychlosti a casu? A jak se setupuje?
Diky za odpoved.
Vita
 

Re: NDB Priblizeni   20. 11. 2002 / 14:24Mirek
Existují na netu nejake tutorialy . V Ucebnici sportovniho letce je tomuto jiz moc nepouzivanemu sestupu venovano par stranek. Jinak se podivej tady na to http://www.simuvuelo.org/vatsim-es/es/descarga/documentos.htm . Potom uz jen priblizovaci mapu a je to
 

Re: NDB Priblizeni   20. 11. 2002 / 16:25GunHead
No jo, nie som odborník na prístrojové lietanie, ale asi takto:
Pozor, všetky uvedené výšky sú MSL.

Dajme tomu, že prilietavate na svojej spoľahlivej Z-43 OK-DOC, vybavenej radiokompasom k letisku Žilina, dajme tomu niekde od Ostravy, v cca 1680 m (asi tak 5500 ft)podľa ARK (ZLA - 404).
Na kolenách máte položenú stránku z AIPu (tuším AD 2-LZZI-23) LZZI NDB RWY 06, pretože ste si už zistili, že dohľadnosť nič moc, dráha v používaní 06 (a okrem toho v tom humuse letíte už od Ostravy). Kontaktujete vežu a odsúhlasíte si pristátie podľa NDB na dráhu 06. Všetko v poriadku, povolili Vám pokračovať mrknete do aipu a vidíte, prílet na marker vo výške 4300 ft (1310 m) takže klesáte do tejto výšky, zároveň upravíte kurz do nejakých 30 stupňov vpravo, aby ste sa dostali do polohy cca 240 stupňov od majáku. Ked sa dostanete do tejto polohy, točíte smerom k majáku, pokiaľ možno tak, aby ste po dotočení leteli kurzom 63 stupňov.
A už to prichádza, ručička radiokompasu trošku znervóznie a už sa točí. Po prepadnutíručičky (prelet radiomajáku) točíte do ľava kurz 18 stupňov (v pravo sa nachádzajú prekážky). Robíte čosi ako
osmičkové zaradenie do vyčkávacieho okruhu. Po dosiahnutí kurzu 18 stupnov letíte rovno. Po uplynutí cca 1 minúty od preletu radiomajáku točíte štandardnou zátačkou do kurzu 243 stupňov náklon upravíte tak, aby ste po dosiahnutí tohoto kurzu leteli priamo k rádiomajáku.
Po prelete majáku letíte dalej kurzom 243, a zostupujete do 4000 ft (1220 m). Po minute od preletu nad majákom (ozaj už ste si zvykli po každom prelete majáku zaznamenať čas, alebo
reštartovať stopky) robíte procedurálnu zátačku vpravo. Teda točíte na kurz 288, a po ďaľších 45-tich sekundách vľavo, tak aby ste po dotočení mali kurz 63 stupňov a smer k rádiomajáku.
Počas zátačky znížte rýchlosť, na 160 km/h a otvorte malé klapky. Po dotočení a dosiahnutí polohy klesáte do minimálnej výšky podľa aipu, čo je pre toto priblíženie 2097 ft (639 m).
Podľa tabuľky v aipe rýchlo zistíte, že pri rýchlosti cca 150 km/h by ste mali klesať asi tak 2,5 m/s, postupne znižujte rýchlosť na asi tak 140, keď dosiahnete maják, otvorte veľké klapky. Pri prekračovaní majáku by ste mali mať výšku cca 2517 ft (767 m) (radšej menej ako viac). Neklesajte pod
minimálnu stanovenú výšku (2097/639), ak nevidíte letisko. Ak do dvoch minút od prekročenia majáku neuvidíte letisko, tak smola, prevedte missed aproach procedúru (pridať plyn, začať stúpať a zavrieť klapky zvýšiť rýchlosť, preladiť na radiomajak Z (508)a ľavou zátačkou ho naletiet. Stúpajte až do výšky pre vyčkávanie (4300/1310) po preletení majáku nalaďte ZLA (404) a prevedte vyčkávanie podľa aipu, prípadne opakované priblíženie ako v predchádzajúcom prípade.
Ak letisko vidíte, tak pristávajte.

Myslím že to je tak v kocke všetko.
 

Re: Re: NDB Priblizeni   20. 11. 2002 / 19:07A.J.Scandall
Rada z praxe: velký klapky dávat u malejch ér až při vizuálním kontaktu s dráhou, máš pak míň práce při opakování. A s poznákou "radšej menej ako viac" bych polemizoval. Je-li nad majákem vypublikovaná nějaká výška, NESMÍŠ lízt pod ní!!!!!!!!
K otázce ohledně klesání: je-li pro přiblížení k dispozici DME, je vyhráno, sestup se dělá podle v Jeppesenu uvedené tabulky ground speed/vertical speed a opravuje podle tabulky vzdálenost DME/výška.
Bez DME je to větší sranda. Často bývá v mapce přiblížení uveden alespoň jeden "step down fix", tj. nad jasně identifikovatelným zařízením (markery, NDB) jsou uvedené výšky. Pod ně se do přeletu zařízení nesmí. MAPt (bod zahájení nezdařeného přiblížení) bývá pak definován buď: časem od přeletu FAFu (nejmíň přesný), nebo markerem, ev.NDB. Nejsme-li schopni určit FAF (final approach fix, bod, z něhož zahajuji konečné přiblížení), pak se výška středního přiblížení opustí po nalétnutí "final tracku", tj. usazení na trati konečného přiblížení. To někdy můžeme být dost daleko od optimálního bodu. Proto, zejména není-li definován "step down fix", jsou minima (MDA, minimum descend altitude) dost vysoký.

Ufff, to jsem se rozepsal. Přiblížení na NDB je celkem fuška, tím, že se to už skoro nelítá, tak to pořádně umí málokdo. V praxi je to oproti FS o to horší, že ručička radiokompasu neukazuje úplně přesně, ale je dost závislá na náklonu a dalších vlivech.
 

Re: Re: Re: NDB Priblizeni   21. 11. 2002 / 09:13Vita Zenisek
Panove, dekuji Vam mnohokrat. Svymi odpovedmi jste mne zcela uspokojili.
 

Re: Re: Re: NDB Priblizeni   21. 11. 2002 / 10:43GunHead
Šag som vravel že nie som odbornik na pristrojove lietanie !*!**!

Ale nie, vážne. Fak je že som tým radšej menej ako viac nemyslel na podlietavanie predpísanej výšky nad majakom. Myslel som tým skôr že pilot bude mať menšie problémy, ked túto výšku dosiahne (a bude udržiavať) o niečo skôr, než dosiahne maják, než ako by mal nad majákom o pár desiatok metrov viac.
Faktom ale je, že keď som si to po vystavení prečítal tak mi z toho tiež vyšlo nabadanie k podlietavaniu predpísaných výšok, čo môže stáť nie len papiere, ale aj krk, takže za Vaše upresnenie Vám ďakujem.

A inak, vlastne som sa do toho pustil iba preto, aby sa ozvali aj odborníci, ktorým by to inak za to nestálo.
 

Gonzo
VWAC
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ