No ono s bugama je to všeobecně na štíru, zjistil jsem, že se to i na stejném typu může lišit společnost od společnosti.
ATR (možná i jiné turbopropy) má jednu specialitu - při zapnutí ANTI-ICING, konkrétně vyhřívání "rohů" řídících ploch, se automaticky rozsvítí zelené světýlko ICING AOA (Angle of Attack), což znamená, že se sníží maximální povolená hodnota úhlu náběhu. Jinými slovy, dříve dojde k aktivaci Stick Shakeru a Stick Pusheru. Ještě víc laicky řečeno, letadlo se bude tvářit že se blíží k pádu na vyšší rychlosti (a respektive menším násobku). Reflektuje to skutečnost, že se při námraze výrazně zhoršují vlastnosti křídla, mnohdy těžko definovatelným způsobem. Proto rychlost, která je dostačující u čistého letadla, bude při namrznutí nedostatečná. To je jedna věc.
Druhá věc je tzv. LOW BANK (malý náklon, 15°) a HIGH BANK (velký náklon, cca 27°) . Zatímco 737 při rychlosti vyšší, než manévrovací, resp. V2+15 na klapkách 5, umožnoval bez problémů vždycky nákoln 30°a ještě byla rezerva 15° na overshoot, ATR, jakožto letadlo relativně slabé, má v tomhle rezervu. Proto se pro účely letu při výkonově kritických režimech (vzlet, jednomotorový let) počítá s tím, že náklon bude omezen na 15°.
U ČSA se to používá takhle:
Normální podmínky:
Vzlet - žlutý bug V1/VR
-oranžová "myška" V2 (a na AFCS se nastaví V2+5)
-bílý bug je VmLB0, tzn. minimální rychlost pro let na LOW BANK se zavřenými klapkami
-červený a zelený bug se nastavuje jako u námrazových rychlostí, pro "nenamrzlý" let nemají význam
-rychlost, která u "nenamrzlého" letu umožňuje HIGH BANK nemá svůj bug. Bývá cca o 5kts vyšší než na LO BANK.
Co to v praxi znamená? Nad V2, tj. oranžová myška, můžeme s klapkama 15 jít do nákolnu 15°. Ná bílém bugu můžeme začít zasouvat klapky, protože nám to umožňuje letět LOW BANK bez nich. A až nad "nenabugovanou" rychlostí na HIGH BANK můžeme na AFCS dát HI BANK. Červený a zelený bug nás nezajímají.
Přistání:
-zelený bug se přesune na opačnou stranu rychloměru a znamená VmHB30, tedy minimální rychlost pro HIGH BANK s klapkami 30 (35, podle verze).
-oranžová myška se nastaví na hodnoti VmHB30, tj.zelený bug, +oprava na vítr. Minimálně 5kts.
-žlutá bug se dává na rychlost pro go-around
-bílý bug se dává na VmLB0, tedy minimální rychlost pro LO BANK bez klapek. VmHB0, tedy totéž pro HIGH BANK, se "nebuguje". Je o pár knotíků vyšší.
-červený bug zůstává na VmLB0, min. rychlost pro LOW BANK bez klapek, ale v námreze. Takže za letu v čistém nás příliš netrápí.
A jak je to v námreze?
Principiálně stejně, jenom se mění význam bílého bugu a červený/zelený při vzletu nás začínají zajímat.
při vzletu:
-žlutý bug V1/VR
-orinž maus=V2
-bílý bug je VmLB15. Takže při akceleraci po vzletu se klapky nezasouvají na něm, ale až na červeném bugu, tj. VmLB0. HIGH BANK můžeme použít až nad zeleným bugem.
-zmínený red bug je VmLB0
-green bug je VmHB0
při přistání:
-zelený bug jako u nenamrzlých rychlostí
-oranžová myška taky
-žlutý bug jakbysmet
-bílý bug je VmLB15
-červený je VmLB0
Z hladiska výkonového je nejdůležitější bílý bug. Potřebujeme-li z letadla vyždímat nejlepší výkony (to zní dost vznešeně, řeknu to jinak - pořebuju-li se s vypětím sil někde udržet nebo se někam doškrábat), poletím v normálních podmínkách bez klapek na bílém bugu s náklonem max 15°. V námraze totéž, ale poletím na bílém bugu s klapkami 15.
)))))))
že tomu moc nerozumíte? Nezoufejte, já na to zpočátku čuměl jak husa do flašky a nic mi to dlouho neříkalo. Řeknu to jednoduše - Boeing je možná větší "kočkolap", ale ATR je opravdový letadlo pro kluky! |
|