No, nejpřesněji ti odpověděl PavelS, já pro pořádek to jenom trošku doplním.
Požadované palivo na palubě se skládá z:
-paliva pro pojíždění (TXF)
-traťové palivo (TPF)
-záložní palivo (RSF)
-mimořádné palivo
O APU se nikde nemluví. Je zajímavé, alespoň co se 737 týče, že jsem se s tím setkal vždycky jenom u FS
TXF - Palivo pro pojíždění se u 737 dává standardně 200kg. Akorát na letištích, kde se dá čekat dlouhé pojíždění a vyčkávání na zemi (CDG, SVO, LHR, AMS když se sedá na 36R) je na uvážení cpt, zda k tomu něco přihodí.
TPF - traťové palivo, trip fuel, se nejlíp určí ze všech těch fuel plannerů nebo jak se tomu říká.
RSF - záložní palivo, reserve fuel, to je asi pro simpiloty ta největší neznámá. Skládá se z
-paliva pro nepředvídané okolnosti (contingency). Zjednodušeně řečeno contingency je na pokrytí nečekaných změn (změna trati, vítr, nedosažení optimální hladiny atd). Je to 5procent z trip fuel, traťového paliva
-paliva pro let na náhradní letiště, alternate fuel (ALF), to je jasný, to je pro G/A, stoupání do hladiny, přílet a přistání na záložním letišti
-konečné zálohy paliva FRF (final reserve fuel), v tom je zahrnuto oněch 30minut letu vyčkávací rychlostí ve výšce 1500ft. B737 má tuto hodnotu fixně 1250kg.
-dodatečného paliva (v tom jsou zahrnutý různý ETOPS požadavky, tomu já nerozumim)
Pro informaci, množství záložního paliva (tj. součet všech výše uvedených položek) při letu do Prahy se zálohou Brno (nejčastější kombinace) vychází kolem 2600kg celkem
EXF - mimořádné palivo, extra fuel, to je to, co si cpt může přihodit ná základě svého úsudku.
Protože je to všechno počítaný příliš na doraz, zpravidla se přidá trochu EXF, extrafuel, a to většinou tak, aby po přistání v Praze zbylo na zemi kolem 3500-4000kg. Když hrozí špatný počasí, tak víc.
A jen tak pro zajímavost - ČSA má jako minimální plnění pro vzlet (i kdyby se šly lítat okruhy) 4400kg. To ale jiní provozovatelé můžou mít jinak
Jo a jak píšeš, že pro ušetření paliva začínáš klesat dřív a pak letíš pomalu - to není dobrá metoda!!!!!
Soráč jestli jsem to podal moc "vědecky"
------------------------------------------------------------------------------------
Ještě jsi se ptal na plnění u plnýho letadla - rozdělení letu na dva úseky je taková finanční darda, že se dělá jenom u extra dlouhých linek (viz zmiňovaná Fortaleza). Jinak když je to na hranici doletu (tj.4-5h u 737classic) tak se omezuje payload (nikdy ne palivo, i když jsou se stowingem někdy diskuze). Samosebou u linek, jako je Jekatěrinburg, obchodní oddělení ví, že nemůže prodat plnou mašinu.
Největší problémy tohohle rázu byly u linek PRG-SVO-KLV a zpět v době, kdy to lítaly pětikila a nesmělo se plánovat Vnukovo a Domodědovo jako zálohy (SVO-Moskva Šeremetěvo, KLV jsou Vary). Tehdy se jako záloha braly Helsinki, a to vycházelo záložní palivo kolem 5,7tuny. A když bylo v Moskvě hnusně, tak to holt čas od času muselo něco zůstat doma... |
|