FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 30. 11. 2024, svátek má Ondřej Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota Jeden příspěvek | Celý strom
MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   19. 9. 2007 / 22:35
Rychlokvaška
Množí se dotazy co mám jako namysli tím "MPL", tak se pokusím odpovědět přímo tady pro všechny:

MPL znamená Multi Pilot License. Jedná se nový typ licence pilota dopravních letadel, taková "novodobá" ATPL, která ji ale nemá nahradit, spíš existovat paralelně. Debatuje se o ní intenzivně cca od roku 2000 a 23.11.2006 ICAO oficiálně uvedlo tento typ licence do pravidel pro řízení dopravních letadel. Nedávno doporučení ICAO přijala i JAA a tak můžou teoreticky začít vznikat školy (pokud je schválí místně příslušné CAA, jako je v našem případě ÚCL), který cvičí piloty pro tuhle novou licenci.

Rozdíl oproti ATPL je značný a je hlavně ve filozofii. Zatímco ATPL cesta je primárně single-pilot až do získání CPL/ME/IR, MPL cesta je od počátku přísně multi-pilot, s minimalizací lítání na single engine letadlech, zrušením létání na twinech, dost intenzivním využitím simulátorů, školením moderních metod managementu dopravních letadel a celkově mnohem menším povinným náletem. MPL pilot nebude mít oprávnění létat sólo ani na Cessně - předpokládá se, že jeho budoucí pozice bude vždy ve vícečlenné posádce.

Rizika jsou podle odborníků (a já bych řekl, že je to ještě horší) poměrně značná - menší nálet hodin, multi-engine pouze na simulátorech a hlavně situace, kdy pilot nikdy neletěl sám. Velké obavy panují z použitelnosti takového pilota pro řešení emergency situací, kdy bude např. kapitán neschopen provést let, apod. Taky dřívější pocit, že to bude všechno levnější se ukázal jako lichý díky nutnosti pořízení generačně modernějších verzí simulátorů a získání příslušně kvalifikovaných instruktorů.

Zastánci oponují, že je to modernější cesta, kdy se eliminuje výcvik záležitostí, které student stejně nebude potřebovat v budoucnu, řeší se od počátku spolupráce ve vícečlenné posádce, učí se moderní postupy, je možné vše mnohem těsněji napasovat na potřeby aerolinky a i pro aerolinky to může být hodně zajímavá cesta pro řekněme provoz vlastní školy.

Jak to dopadne se ukáže velmi záhy, protože první školu (Center air Pilot Academy z Dánska) právě opustili 4 studenti, kteří začnou brzy létat na 737 pro Sterling. Samotná záležitost je taky celkem kontroverzní sama o sobě, protože se škola vyhnula povinnému monitoringu od institucí jako je European Cockpit Association a reportingu do JAA., s tím, že se jedná o jakýsi první "betatest". Sterling si nový program na druhou stranu velmi chválí, že studenti překročili jejich očekávání.

Jak už jsem psal - MPL má nesporně něco do sebe řekněme z principu moderního přístupu k dopravnímu létání. Ale je založená na základech, které jsou spíš cestou do pekel a nedokážu si představit letět letadlem, které bude řídit takto "kvalifikovaný" pilot.
 
Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ